Danske rederier vinder slaget om DIS i Højesteret

Højesteret har onsdag stadfæstet Østre Landsrets dom i sagen om de søfarendes nettolønninger i Dansk Internationalt Skibsregister. Vigtig dom, siger Danmarks Rederiforening.
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Borberg.
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Borberg.

Højesteret har onsdag stadfæstet to afgørelser i Østre Landsret, der entydigt slår fast, at de danske søfarende ombord på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) ikke har har krav på regulering af deres nettoløn, når der sker ændringer i det danske skattesystem.

Sagen mod Danmarks Rederiforening og den danske stat (Skatteministeriet, red.) blev anlagt af Søfartens Ledere tilbage i 2012, og skibsofficerernes fagforening har i Højesteret fået støtte af forbundet 3F.

Retssagerne udsprang af regeringens skattereform tilbage i 2010.

3F: Rederne fik ret men DIS-loven skal laves om  

De søfarende har i Østre Landsret og i Højesteret argumenteret for, at de i kraft af deres nettoløn, som rederierne udbetaler og i praksis beholder skatten som statsstøtte, ingen gavn har af lettelser på lønnen, mens de til gengæld belastes af stigende afgifter på energi, ejendomsskatter og andet, der finansierede skatteomlægningen.

Mellem 6.000-7.000 danske søfarende anslåes at være beskæftiget i skibe registreret i DIS.

Rederne: Ro om DIS

Danmarks Rederiforening er tilfredse med dommen, der sætter punktum for et langvarigt forløb:

"Vi synes, at det er et godt resultat, der er helt i overensstemmelse med den danske model. Spørgsmål om løn og overenskomster hører til på forhandlingsbordet og ikke i en civil retssal. Sagen har i flere år skabt unødig usikkerhed om rederiernes rammevilkår, og vi er derfor tilfredse med, at der endelig kan sættes punktum," siger Anne Windfeldt Trolle, direktør i Danmarks Rederiforening.

Rederiforeningen understreger, at afgørelsen er vigtig for danske rederier, da kravet fra Søfartens Ledere stillede spørgsmålstegn ved den nettolønsordning, der er fundamentet for rederiernes beskæftigelse af danske søfarende.

"Danmark er en af verdens største søfartsnationer, fordi vi har konkurrencedygtige rammevilkår, hvor nettolønsordningen er en hjørnesten. Ordningen er forudsætningen for, at vi kan beskæftige danske søfarende og være konkurrencedygtige. Det er derfor positivt for både rederier, for det blå Danmark og for beskæftigelsen af søfolk, at vi nu kan sikre ro om de grundlæggende vilkår for rederierne i Danmark," siger Anne Windfeldt Trolle.

Højesteret afsiger dom i DIS-sagen den 23. november  

Skatteministeren beklager forkerte tal om DIS-støtte

Nu afgør Højesteret striden om DIS-ordningen

Rederiernes støtte kan svinge med en halv mia kr årligt 

Fem dage kan afgøre fremtiden for rederiernes nettoløn 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også