Her er sidste uges bedste på ShippingWatch

Det blev store-M uge. M for Maersks opsplitning i to forretningsområder. Få overblikket over det nye Maersk her. Spektakulær dom i sagen om dansk bunkerselskab. Flere detaljer om Hanjins nedtur. Olieprisfaldet rammer bredt i industrien. Læs sidste uges bedste.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

M-dag. M for Maersk

Endelig kom udspillet fra Maersk-gruppens CEO og nu også CEO for Transport & Logistics, Søren Skou. Dagen inden kunne ShippingWatch fortælle om hovedlinjerne i planerne, herunder hvilke personer i Sørens Skous inderkreds, der stod til forfremmelse. Maersk-gruppen er nu inddelt i to forretningsområder: Transport & Logistics samt Energy. Det første bliver der satset stort på, det næste har fået 24 måneder til at bevise sin levedygtighed.

Søren Skous plan for det nye Maersk er klar 

Her er Engelstofts største udfordringer

Michael Prams erkendelse: Mere af det samme duer ikke

Maersks markedsværdi steg med milliarder efter opsplitning

Maersk Energy skudt til hjørne i to år

Søren Skou indleder aggressiv strategi for Maersk Line

Ny generation af ledere skal føre konglomeratet videre

Clarksons tror på milliardgevinst i det nye Maersk

Maersk inddeles i transport og energi

 

Dom i spektakulær bunkersag

Torsdag blev der afsagt dom i en spektakulær retssag mod et dansk bunkerselskab, der er beskyttet af navneforbud. Retten i Kolding fandt selskabet skyldig i bedrageri mod en af sine kunder, malaysiske Pacific Inter-Link. En af topfolkene idømt fængsel i tre år og seks måneder. Afgørelsen blev dog anket til Landsretten. Mandag kunne ShippingWatch fortælle om en anden sag mod et dansk bunkerselskab, som endte med et millionkrav til selskabet.

Dansk bunkerselskab dømt skyldig i bedrageri 

Selskab i skattely og tidligere ansat fældede dansk bunkerselskab

Endofa dømt til at betale millionkrav i fejlslagne oliefragter 

 

Hanjins kollaps

Sagen om det kollapsede koreanske containerederi Hanjin fortsætter med uformindsket styrke. Afskiberne frygter flere sager.

Domstol: Hanjins redningsplan "realistisk set umulig"

Hanjins kollaps kan ramme søforsikringer i 2016 

Containerrederierne og deres kunder taler kun om én ting

Hanjin-kunder beder USA's regering om hjælp

Så mange af Hanjins skibe ligger og venter  

 

Olieprisen koster job

Faldet i olieprisen koster job flere steder i verden og har fået det nye olieforskningscenter på DTU til at ændre fokus.

Olieprisfald tvinger forskningscenter til at tænke nyt

Shell skærer 255 stillinger i Norge

Farstad halverer bemandingen i Australien 

Aker og FMC fritstiller omkring 300 norske ansatte

 

Læs også

Måske flere fyringer på vej i RAL:

Royal Arctics CEO åben for nye fyringer i omkostningsjagt 

Grønlandsk vækst styrker Royal Arctic Line i første halvår

Ratifikationen af konventionen om ballastvand får konsekvenser:

Ballastsystemer kan skubbe til ophugning i tørlast 

Ballastvand koster gamle skibe 3000 dollars dagligt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også