Hård kritik af græske rederes ophugning på strande

Miljøorganisation langer ud efter de græske redere, der stod bag to tredjedele af alle de EU skibe, der blev solgt til skrot på de kontroversielle ophugningsstrande i Sydøstasien i andet kvartal i år.
Foto: IMO
Foto: IMO

I alt 213 skibe blev solgt til skrot i årets andet kvartal. Af disse blev 136 skibe sendt til ophugning på de kontroversielle beaching værfter i Sydøstasien, hvor skibene skæres i stykker ofte under kummerlige og farlige forhold.

Og næsten to tredjedele af alle skibe fra EU, der blev rykket op på strandene i Indien, Pakistan og Bangladesh, blev sendt dertil af græske redere, skriver NGO Shipbreaking Platform i sit nyhedsbrev South Asia Quarterly Update.

De græske skibsejere sendte i alt 27 skibe til ophugning i Sydøstasien i andet kvartal 2015 mod 30 skibe i forrige kvartal. Tyske redere ligger på andenpladsen med blot 4 skibe solgt til beaching i regionen.

"Intet græsk shippingselskab har solgt skibe til andre værfter end dem, der opererer på strandene i Sydøstasien, hvilket demonstrerer græske rederes tydelige mangel på interesse for de mulige konsekvenser, deres beslutninger har på de ubeskyttede arbejdere og på miljøet," skriver Shipbreaking Platform, der minutiøst overvåger den omdiskuterede ophugning af skibe på strandene i ikke mindst Indien og Bangladesh.

Europæiske redere kontrollerer 40 procent af den globale flåde, og Grækenland sidder på tronen som den største søfartsnation i EU. Derfor har landet et særligt ansvar, når det kommer til at sikre miljørigtig og ordentlig shipping, understregede en række NGO'er - inklusiv Shipbreaking Platform - efter et møde med blandt andre Grækenlands shippingminister og miljøminister tilbage i maj i år.

"Græske redere har i mange år været de værste til at dumpe udtjente skibe på uegnede skrotningsværfter. For at vende denne udvikling forventer vi, at den nye græske regering stiller landets redere til ansvar og fremadrettet sørger for, at græske udtjente skibe sendes til EU-godkendte faciliteter," sagde Patrizia Heidegger, Executive Director, NGO Shipbreaking Platform, i en meddelelse efter mødet.

Talte dage for beaching

Alang er den største af de såkaldte beaching-strande i Sydøstasien og sidder sammen med de andre ophugningskæmper i Bangladesh og Pakistan for op mod 70 procent af det globale skrotningsmarked. Faciliteterne i den sydøstasiatiske klynge er genstand for massiv kritik fra en lang række miljøorganisationer, der kæmper for ordentlige arbejdsforhold for de ansatte samt for en mere sikker miljømæssig tilgang til ophugning.

I perioden fra april til juli 2015 har Shipbreaking Platform noteret i alt seks dødsfald på værfter i Bangladesh alene.

Dog ser ophugningstrandene ud til at gå en mørk fremtid i møde, og især Alang i Indien kæmper for at overleve.

Udviklingen i Kina, hvor lavere økonomisk vækst betyder, at landet sælger stål til langt under de priser, der kan præsteres i blandt andet Alang -  kombineret med de nyligt vedtagede EU-regulationer om korrekt ophugning - betyder, at dele af skrotningsindustrien i Sydøstasien muligvis vil gå nedenom og hjem.

Antallet af ophuggede skibe i Alang ramte sidste år et seksårigt lavpunkt, da blot 275 skibe endte deres dage på stranden. Og der er kun blevet skrottet 54 skibe i Alang indtil videre i 2015.

Ophugningsværfter i Alang lukker ned

NGO: Grækenland bør gå forrest på ansvarlig shipping

"Alang er ikke bare Alang"

NGO: Så mange skibe endte på stranden i første kvartal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også