ShippingWatch

Ophugningsværfter i Alang lukker ned

Verdens største ophugningsstrand i Alang i Indien ser sig i stigende grad truet af billigt kinesisk stål og de nye EU-regulationer om korrekt ophugning. Antallet af aktive ophugningsværfter i Alang er faldet til 50 i år fra mere end 100 i 2014.

Foto: IMO

Den kontroversielle ophugningsstrand i Alang i Indien ser ud til at gå en dyster fremtid i møde.

Alang er den største af de såkaldte beaching-strande i Sydøstasien og sidder sammen med de andre ophugningskæmper i Bangladesh og Pakistan for op mod 70 procent skrotningsmarkedet.

Men udviklingen i Kina, hvor lavere økonomiske vækst betyder, at landet sælger stål til langt under de priser, der kan præsteres i bland andet Alang - kombineret med de nyligt vedtagede EU-regulationer om korrekt ophugning - betyder, at skrotningsindustrien i Sydøstasien sandsynligvis vil gå nedenom og hjem.

Antallet af ophuggede skibe i Alang ramte sidste år et seksårigt lavpunkt da blot 275 skibe endte deres dage på stranden. Og der er kun blevet skrottet 54 skibe i Alang indtil videre i 2015, skriver Reuters.

Situationen er den samme i Pakistan og Bangladesh, hvor ophuggere ligger inde med kæmpe mængder stål, der ikke kan sælges grundet den billige kinesiske stål, der flyder ind i markedet.

EU-Kommissionen har derudover vedtaget lovgivning, der betyder, at europæiske redere fra engang næste år er forpligtet til at skrotte deres skibe på godkendte ophugningsværfter, for eksempel i Kina og Tyrkiet, hvor skibe skrottes i tørdok. Kommissionen er i færd med at udfærdige en liste over blåstemplede værfter.

Skrotningsfaciliteterne i den sydøstasiatiske klynge er genstand for massiv kritik fra en lang række miljøorganisationer, der kæmper for ordentlige arbejdsforhold for de ansatte, samt for en mere sikker miljømæssig tilgang til ophugning.

NGO: Grækenland bør gå forrest på ansvarlig shipping 

"Alang er ikke bare Alang" 

NGO: Så mange skibe endte på stranden i første kvartal 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs