NGO: Så mange skibe endte på stranden i første kvartal

I første kvartal blev 262 store kommercielle skibe solgt til ophugning og over halvdelen landede på strandene i Sydøstasien, viser opgørelse fra NGO'en Shipbreaking Platform.
Foto: IMO
Foto: IMO

Mange skibe ender fortsat deres liv i Sydøstasien, viser en opgørelse over ophugningen af skibe i første kvartal 2015. Ifølge den Bruxelles-baserede NGO Shipbreaking Platform er 262 store kommercielle skibe indtil nu blevet solgt til skrot i år, og heraf endte 151 på strandene i Sydøstasien. De fleste i Alang og Mumbai i Indien, 69 skibe, og til området Chittagong i Bangladesh. Her endte 66 skibe.

I alt stod Indien, Bangladesh og Pakistan for 58 procent af antallet af skibe, der blev ophugget i første kvartal, skriver NGO'en, der arbejder for bedre forhold for arbejderne på ophugningsfaciliteterne, hvor der de fleste steder bliver set stort på sikkerhedsregler, mens miljøet også står for skud under den langt fra bæredygtige ophugning. Derudover blev flere skibe ophugget i Kina og Tyrkiet, hvor forholdene er langt bedre.

Foto: Shipbreaking Platform
Foto: Shipbreaking Platform

Grafik: Shipbreaking Platform

Alt imens arbejder EU med sit eget sæt regler, der skal sikre forbedrede standarder for global skibsophugning, men der er ikke planer om at indføre et decideret forbud mod ophugning af skibe på strandene, det såkaldte beaching, som netop foregår på strandene i de tre asiatiske lande.

Der er blevet indsendt omkring 40 bidrag med i alt 400 kommentarer til EU-Kommissionen, der er ved at forberede den endelige version af de guidelines, skibsrederne skal følge, når de vælger et værft, der kan opnå en blåstempling af EU. Retningslinjerne skal efter planen færdiggøres og vedtages i løbet af foråret i år.

EU's kommende regulering fik for nylig de europæiske rederes organisation, ECSA, til at opfordre til, at den længe ventede konvention for ansvarlig ophugning af skibe, Hong Kong-konventionen, bliver ratificeret.

"Vi bliver nødt til at sikre, at Hongkong konventionen bliver ratificeret så hurtigt som muligt. Den stiller klare krav til alle operatører og alle aktører i IMO om at sikre, at ophugning af skibe ikke indebærer nogen unødige risici for menneskers helbred, sikker og miljøet," sagde Patrick Verhoeven, generalsekretær for ECSA, i en meddelelse.

Europæiske redere presser IMO på ophugning 

EU's ophugningsregler vil tillade beaching 

2014 kostede 23 livet i udskældt asiatisk ophugningsindustri 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også