ShippingWatch

EU-formand ville af med skatteregime for græske redere

I forhandlingerne med den græske regering har EU-formand Jean-Claude Juncker blandt andet presset på for at ændre det favorable skatteregime for græske redere, siger han mandag i Bruxelles.

Foto: Yves Logghe/AP/POLFOTO

Grækenland har ganske enkelt ikke råd til at lade de græske redere køre på frihjul længere, og i i løbet af de lange og hårde forhandlinger mellem EU og den græske regering har EU-Kommissionens formand Jean-Claude Juncker forsøgt at presse den dagsorden igennem.

Det sagde han på en pressekonference i Bruxelles mandag, hvor han forklarede og forsvarede kollapset i forhandlingerne mellem Grækenland og dets långivere fredag.

Pakken, som der blev forhandlet om, handler blandt andet om at skabe mere social retfærdighed ved at udfordre særinteresser. Såsom at fjerne de gunstige skatteregler for de græske rederier, sagde Juncker under pressemødet, viser et udskift.

"Det tog noget tid, hvis ikke timer, at overbevise den græske regering - jeg måtte presse på for at få den græske regering til at indføre en mindre favorabel behandling af skibsrederne skattemæssigt, selvom det er sund fornuft og i overensstemmelse med et retfærdigt skattesystem," sagde han.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Selv har de græske skibsredere, som i takt med krisen er faldet i unåde hos dele af den græske befolkning, for nylig afvist, at de ikke har bidraget til landets slunkne statskasse under krisen.

Ifølge den græske rederiforening er græske skatteindtægter fra shipping 8-doblet siden 2013, ligesom rederne frivilligt har indvilget i at fordoble betalinger under tonnagekatten i perioden 2014-2017, der samlet vil give staten indtægter på 469 millioner dollars.

Grækenland genoptager privatisering af Piræus 

Fredag aften forlod den græske regering forhandlingsbordet, uden at en aftale var på plads.

Indtil den 6. juli holder de græske banker lukket, og der er indført begrænsning på, hvor mange kontanter grækerne kan trække ud af hæveautomaterne. Den 5. juli vil en folkeafstemning finde sted. Uanset om det ender med en græsk exit fra euro-samarbejdet eller ej, får landets økonomiske krise sandsynligvis ingen direkte konsekvenser for shippingindustrien, vurderede Morgan Stanley mandag i et notat:

"Selv om eskaleringen af finanskrisen kan få markante konsekvenser for det lokale erhvervsliv, er det usandsynligt, at græske skippingselskabers operationer vil blive berørt. Vi noterer, at ingen (..børsnoterede, red.) shippingvirksomheder er registreret i Grækenland. I lighed med andre internationale shippingvirksomheder, er alle selskaber i industrien, der kontrolleres af græske interesser og har græsk ledelse, registreret på Marshall Øerne, Bermuda eller i andre jurisdiktioner," skriver Morgen Stanley.

Morgan Stanley: Græsk shipping uberørt af krisen 

Græske långivere vil hæve beskatning af shipping 

Græsk usikkerhed bekymrer kinesiske investorer i shipping 

 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs