Mr. Triple-E forlader Maersk Maritime Technology

Han har stået i spidsen for udviklingen af verdens største containerskib, Maersk Lines Triple-E, og været med til at sikre milliardbesparelser i hele Maersk-flåden. Nu har CEO i Maersk Maritime Technology, Bo Cerup-Simonsen, opsagt sin stilling for at starte i nyt job 1. juli.
AF TOMAS KRISTIANSEN

CEO i Maersk Maritime Technology, Bo Cerup-Simonsen, har  besluttet at forlade sin stilling efter fem år som øverste ansvarlig for Maersk Gruppens egen kompetenceenhed til udvikling af skibsdesign.

Bo Cerup-Simonsen har meddelt Maersk Gruppen, at han ønsker at fratræde sit job den første juli i år, fordi han "har fået et tilbud han ikke  kan sige nej til,"  som han formulerer det over for ShippingWatch. Han slår samtidig fast, at han på ingen måde er utilfreds med forholdene, men tværtimod fortsat mener, der er tale om det måske mest priviligerede job, en ingeniør kan tænke sig, men at den mulighed, der har budt sig, er for spændende til at han kunne modstå den.
 

Foto: Thorbjørn Hansen
Foto: Thorbjørn Hansen

"Det har været en fantastisk rejse de seneste fem år, hvor der er sket utroligt meget inden for nye skibe, energieffektiviseringer, nye miljøkrav og operations performance. Der er tale om en stilling, man som ingeniør kun kan drømme om, så det er alene, fordi der har budt sig en spændende mulighed, jeg ikke kan sige nej til, at jeg har besluttet at sige farvel den 1. juli. Det er noget, der sker i god forståelse, og det er også derfor, jeg fortsætter frem til juli," siger Bo Cerup-Simonsen til ShippingWatch.
 

Han vil ikke sige andet om det nye job, ud over at der ikke er tale om noget, der er i interessekonflikt med MMT.

Maersk Line sender 14 skibe retur til KG-fond

MMT er Maersk Gruppens eget højtspecialiserede kompetencecenter, der løbende udvikler teknologier for Maersk, enten selv eller i samarbejde med eksterne parter, så som det var tilfældet, da Maersk Line, MMT og det koreanske værft, DSME, udviklede verdens største og mest brændstofbesparende containerskib, Triple-E, som Maersk Line modtager i alt 20 af.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

MMT og Bo Cerup-simonsen har også haft en vigtig rolle i udviklingen af de besparelser i containerrederiet, som nu viser sig som en helt afgørende faktor for, at rederiet - i modsætning til mange konkurrenter - kan præstere pæne overskud, selvom containerbranchen er økonomisk presset. Og endelig har staben i MMT haft meget at skulle have sagt i forbindelse med den opgradering og retrofitting af den ældre del af Maersk-flåden for at gøre den mere effektiv.

Maersk kan kalde sig containerkonge et halvt år endnu

Med sin toppost i Maersk Gruppen er Bo Cerup-Simonsen i høj grad en person, andre i det maritime miljø har lyttet til. Det gælder bl.a. ATV, DTU og Blue MBA-uddannelsen på CBS, der har trukket på hans viden, ligesom det gælder arbejdet i forbindelse med regeringens vækstteam.
Maersk Gruppen har allerede sat arbejdet i gang med at finde en afløser til stillingen.


Her er Maersks næste retrofit-bølge

Her er overblikket over Maersk-regnskabet
Maersk tvinges til ombygning af skibe for milliarder

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også