Maersk Line sender 14 skibe retur til KG-fond

To år og tre måneder før tid leverer Maersk Line 14 containerskibe tilbage til den tyske KG-fond MPC, der dog allerede har fået solgt skibene videre til ophugning.

Maersk Line fortsætter den annoncerede strategi om at tilbagelevere skibe til ejere, hvor særligt de tyske KG-fonde vil blive ramt. Denne gang er det 14 containerskibe, som Maersk Line leverer tilbage to år og tre måneder, før den oprindelige tolvårige charterkontrakt skulle udløbe, skriver tyske Deutsche Schiffahrts Zeitung.

Den tyske KG-fond MPC Flottenfonds lll, ejet af MPC Capital, modtager skibene, og ifølge fonden er de allerede blevet solgt videre til ophugning. Skibene er bygget mellem 1991 og 1995, har en kapacitet på mellem 3.600 og 4.200 teu, samlet omkring 56.000 teu. Prisen og betingelserne for salget er ifølge Deutsche Schiffahrts Zeitung ikke blevet offentliggjort.

Over for ShippingWatch bekræfter Maersk Line tilbageleveringen af de 14 skibe til MPC, men derudover ønsker rederiet ikke at kommentere yderligere.

En talsmand for MPC Capital udtalte i forbindelse med aftalen ifølge Lloyd's List, at skibene blev tilbageleveret til KG-fonden, da der var mulighed for at sælge dem videre med en god indkomst for de private KG-investorer i fonden.

"På grund af de forandrede markedsvilkår i shippingbranchen og de nuværende udsigter for KG-fonden og dens kontraktuelle forpligtelser, er det muligt, at et senere 'exit' ikke ville have resulteret i det samme udbytte på investeringer for KG-investorerne i MPC Capital Ship Fund," siger han.

Maersk Line gentænker hele sit flådenetværk  

I oktober fortalte daværende COO i Maersk Line Morten Engelstoft i et interview med ShippingWatch, hvordan rederiet i takt med leveringen af de resterende Triple-E skibe var i gang med at gentænke hele flådenetværket. Herunder også tilbageleveringen af indchartrede skibe, der på det tidspunkt udgjorde omkring 42 pct. af flåden.

"Vi kigger på hele vores netværk og dermed på hele vores samlede flåde for at sikre, at vi anvender vores skibe bedst muligt. Men grundlæggende har vi tilstrækkelig fleksibilitet til at sørge for, at vi ikke kommer til at sidde med et problem, hvor vi modtager så meget tonnage, at vi ikke kan bringe den samlede flådekapacitet ned på et niveau, der er tilpasset vores behov," sagde han.

Maersk Line har lige nu mere end 300 chartrede skibe i øjeblikket, og en væsentlig del af disse er på relativt korte kontrakter, som enten skal fornyes inden for den nærmeste fremtid eller leveres tilbage til ejerne, oplyser Maersk til ShippingWatch.

MPC Capital har indledt og struktureret godt 126 fonde med en samlet kapital på tre mia. euro og investeringsvolumen på 8,9 mia. euro inden for det maritime område, fremgår det af selskabets hjemmeside.

Redere: Konsolidering har reddet tyske selskaber 

Flere hundrede KG-fonde er insolvente  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også