Maersk kan kalde sig containerkonge et halvt år endnu

39 gigantiske containerskibe vil i slut 2015 sejle på verdenshavnene, mens flere kommer til med redernes kapacitetskapløb. Til november vippes Maersk Line af pinden som operatør af verdens største containerskib.

I løbet af det sidste år har flere af de store containerredere haft travlt med at melde ud, hvor store skibe, de har i pipeline, og det kan synes, som om flere redere efter Maersk Lines Triple-E skibe har forsøgt at overgå hinanden i at have verdens største containerskib i folden.

Men det har langt fra altid været kutyme at fortælle, hvor store nye containerskibe ville blive. Faktisk underdrev containerskibs-ejere hellere. Tag bare Maersk Line, der med Emma Maersk fra 2006 var den første til at bygge et skib på over 10.000 teu. I forbindelse med ordren lod rederiet forstå, at skibet ville have en kapacitet på godt 11.000 teu, men i realiteten lå den på godt 16.000 teu. 41 pct. mere end den oprindelige udmelding.

Men i dag ser det anderledes ud, noterer Alphaliner i sin seneste analyse.

"Rederier, inklusiv Maersk, har ændret kurs i den måde, de erklærer deres skibes nominelle kapacitet på. I stedet for af strategiske årsager at oplyse lavere antal af containere, som nogle gjorde før i tiden, synes rederierne nu engageret i et kapløb om at prale af den højeste containerkapacitet målt i teu," skriver analysehuset.

Sådan reddes megaskibene i fremtiden 

Hvor meget tæller de ekstra teu?

Det sydkoreanske værft Huyndai Heavy Industries afslørede i januar, at kinesiske CSCL havde opgraderet deres fem ULCS'ere til 19.000 teu fra 18.400 teu, mens China State Shipbuilding Corp i december 2013 afslørede, at tre skibe på oprindeligt 16.000 teu for franske CMA CGM var blevet opgraderet til 17.859 teu.

I slutningen af 2015 vil 39 containerskibe mellem 17.800 og 19.000 teu sejle på verdenshavene, mens flere kan være på vej med nye ordrer, der med redernes kapacitetskapløb jævnligt bliver placeret hos værfterne.

Til november i år vil Maersk Line blive vippet af pinden som ejeren af verdens største containerskib, Triple-E skibene, når CSCL Globe kommer på banen med deres 19.000 teu skibe. Alphaliner noterer dog, at den ekstra kapacitet ikke udgør den store forskel og kalder det for "oppustet kapacitetsvurdering" og teoretiske, da meget af det er baseret på flere containere på dækket, hvilket ifølge Alphaliner ikke øger det effektive indtag på skibene.

"Det øverste dæk er mest af alt begrænset til tomme containerne af stabilitetsårsager. Udtalelserne om teu-kapacitet betyder, at den effektive kapacitetsvækst i verdens containerflåde er mere begrænset end den nominelle antyder."

Nye gigantskibe på vej til P3-alliancen?

UASC udnytter optioner på yderligere seks megaskibe

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også