Nye gigantskibe på vej til P3-alliancen?

P3-alliancen vil angiveligt sejle med skibe, der er større end Triple-E på ruterne til og fra USA, vel at mærke hvis havnene i USA udvides. Hele 19.200 containere vil der være plads til på de nye superskibe ifølge medie.
Foto: SØLBECK CHRIST
Foto: SØLBECK CHRIST

P3-alliancens tre samarbejdspartnere er for øjeblikket i gang med at ansøge den amerikanske søfartsadministration Federal Maritime Commission, om at få lov til at sejle med containere til og fra det nordamerikanske kontinent. Det er angiveligt i den ansøgning, at planerne om at indsætte skibe på op til 19.200 teu på USA-ruterne fremgår, skriver Lloyds List.

På de transatlantiske ruter og stillehavsruterne vil Maersk Line, MSC og CMA CGM indsætte 130 skibe i størrelsesordenen 4.000 teu-12.250 teu, hedder det i ansøgningen. Flåden vil samlet stige til 180 skibe, og så løftes sløret for, at P3-alliancen inden for de næste ti år vil indsætte nye store skibe med en kapacitet på 19.200 teu på de amerikanske ruter.

Maersk-chef kan skabe tvivl om neutralitet i P3 

Der eksisterer i dag ikke skibe af den størrelse i nogle af de tre medvirkende selskabers flåder, og Maersks Triple-E, som for øjeblikket er verdens største containerskib, kan maksimalt medtage 18.270 teu. CMA CGM er færd med få fremstillet skibe, der kan medtage omkring 16.000 teu hos kinesiske China State Shipbuilding Corporation, og disse skibe vil blive en del af flåden i 2015.

De amerikanske havne kan for øjeblikket ikke håndtere skibe, der overstiger en kapacitet på 13.000 teu, så der er et stykke op til at kunne håndtere alle de kommende store skibe, som P3-alliancen vil anvende i besejlingen af USA.

P3-samarbejdet granskes i disse uger af myndighederne i USA. Indledningsvis har der været en del knaster omkring konkurrencesituationen som følge af en eventuel realisering, og særligt flådekapaciteten på de amerikanske ruter var et kritikpunkt. Også udnævnelsen af Maersk-chefen Lars Mikael Jensen, kan være med til at skabe tvivl om P3-samarbejdets neutralitet og det armslængdeprincip, som den overordnede P3-struktur ønsker at have i forhold til de tre rederier.

CMA CGM skal sejle med kinesiske megaskibe 

Kuehne+Nagel klandrer Triple-E skibe for ratefald

Flere og større containerskibe uden kontrakter 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også