CMA CGM skal sejle med kinesiske megaskibe
![Foto: CMA CGM](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4903672.ece/ALTERNATES/schema-16_9/CMA%2520CGM%2520MARCO%2520POLO%2520leaving%2520the%2520shipyard-%2520Copyright%2520CMA%2520CGM.jpg)
Klassificerings- og rådgivningsselskabet Bureau Veritas er på trapperne med de første certificeringer til tre store kinesisk-byggede ULCS’ere (Ultra Large Container Ships).
De tre store containerskibe er bestilt af China State Shipbuilding Corporation, og de skal i 2015 leveres til sejlads hos den franske P3-partner CMA CGM. Tidligere har der ellers været tale om, at både Cosco og China Shipping var i spil som chartrere af de tre skibe.
Skibene får en kapacitet på 16.000 teu, og så bliver de 399 meter lange, hvilket er stort set det samme som Maersks Triple-E.
De tre skibe, der skal bygges i Kina, bliver til dato de største byggede skibe i landet. Et af skibene skal bygges på værftet Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding, mens de to andre skal bygges af Shanghai Jiangnan Changxing Heavy Industry. Værftsarbejdet begynder en gang i det nye år.
Skibene er tegnet og udviklet af Marine Design and Research Institute of China (MARIC) i samarbejde med Bureau Veritas, skriver Sinoship.
Relaterede artikler
Tunge asiatiske skibsværfter skifter ud i toppen
For abonnenter
Manglende P3-plan skaber overkapacitet i markedet
For abonnenter