Kuehne+Nagel klandrer Triple-E skibe for ratefald

Maersks nye gigantiske containerskibe har været med til at forværre ratefaldene på containerfragt mellem Asien og Europa, mener Kuehne+Nagel.
AF RITZAU FINANS

Maersks nye gigantiske Triple-E skibe har været med til at forværre ratefaldene på containerfragt mellem Asien og Europa. Så klar er beskyldningen fra Gerard van Kesteren, finansdirektør i verdens største speditør inden for søfragt, Kuehne+Nagel (K+N).

De første af de spritnye Triple E-skibe, med en kapacitet på 18.270 tyvefodscontainere (teu) hver, blev en del af Maersk Lines flåde i tredje kvartal og indsat på ruten mellem netop Fjernøsten og Nordeuropa.

De store logistikselskaber tjener mens rederne taber  

I løbet af kvartalet lykkedes det rederierne at hæve spotraterne på ruten omkring 1. juli og 1. august, men siden har de været i frit fald på grund af ubalancen mellem udbud og efterspørgsel i containerfragtmarkedet. Fra starten af august til sidste uge dykkede de 55 pct. ifølge SCFI-indekset.

"Der er strukturel overkapacitet, og nu kommer 18.000 teu-skibene ind hos Maersk, hvilket skaber yderligere overkapacitet. Rederierne prøver at tilbageerobre omsætning. Det er hensynsløs konkurrence," udtalte Gerard van Kesteren ifølge Bloomberg News oven på K+N's regnskab for tredje kvartal tirsdag.

Kuehne+Nagel åbner center i Singapore 

K+N har efter eget udsagn valgt at lade sin markedsandel inden for søfragt skrumpe en anelse i stedet for at følge konkurrenternes prisfald.

Maersk Line har i alt bestilt 20 af Triple E-skibene, som leveres over de kommende år. I starten vil rederiet dog kun benytte en kapacitet på omkring 14.000 teu på hvert skib for netop at undgå yderligere overkapacitet i markedet.

Samtidig har rederiet siden startet af året justeret sit rutenetværk, så der selv med tilgangen af Triple E-skibene faktisk er mindre kapacitet i søen, oplyser Maersk Line over for Ritzau Finans.

"Ved udgangen af 2013 har Maersk Line, selv med fem Triple E-skibe i flåden på det tidspunkt, mindre ugentlig kapacitet end i januar 2013," skriver rederiet i en kommentar.

Desuden har Maersk Line - og flere af dets største rivaler - for nylig varslet nye ratestigninger på Asien-Europa-ruten med effekt 1. november, men ifølge Gerard van Kesteren fra K+N vil lide samme skæbne som de tidligere rateløft og næppe holde ved.

Til gengæld er der ifølge K+N lidt positivt nyt i markedet på det seneste. Fragtmængderne er steget i oktober, og fjerde kvartal kan give et volumenløft på 4,5 til 5 pct., skriver Bloomberg News med henvisning til K+N-ledelsen.

Nye tal viser svag vækst i søfarten 

Kuehne+Nagel øger indtjening trods lav vækst 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også