Maersk tvinges til ombygning af skibe for milliarder

Som mange andre rederier skal Maersk Line nu til at investere stort i ombygningen af containerskibe, så de kan sejle med renere brændstof. Miljøreguleringerne presser på.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Line tvinges nu til at investere stort i ombygningen af containerskibe, så de kan sejle med renere brændstof. Nye miljøkrav fra EU, der træder i kraft i 2015, og som bliver fulgt op af globale krav efter 2020, kræver nemlig, at skibene kan sejle med netop renere brændstoffer eller rense udstødningen for svovl.

Det skriver Børsen.

"Der er ingen tvivl om, at de kommende miljøkrav, både i EU og globalt, vil betyde mange milliarder dollar i ekstra omkostninger for industrien. For Maersk Line bliver der også tale om en milliardomkostning til ny teknologi, som kan retrofittes, altså installeres, på skibene, hvor det er relevant," siger Morten Engelstoft, som er driftsdirektør hos Maersk Line, til Børsen.

Miljøkrav kan koste DFDS 750 mio kroner 

Overvejelserne i Maersk Line går på at installere såkaldte scrubbere på sine skibe, der kan rense røgen for svovl. Men rederiet ser også på helt nye brændstoftyper såsom gas og biobrændsel, fortæller Maersk Lines chef for Maersk Maritime Technology, Bo Cerup-Simonsen, over for avisen.

/RITZAU FINANS

Maersk efterlyser bedre kontrol med svovl i havnene 

IMO-ballade bremser cleanteach-udviklingen i Danmark

Dansk selskab lancerer alternativ til scrubber 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også