Dansk selskab lancerer alternativ til scrubber

Vordingborg-virksomheden Insatech har søgt verdenspatent på nyt og enkelt system, der ifølge virksomheden ligger under fem procent af prisen for en scrubber.

Vordingborg-virksomheden Insatech, som indgår i svenske Addtech AB, har udviklet et system, der er søgt verdenspatent på, og som er tilpasset de skærpede krav til svovlindhold i skibenes brændstof i de såkaldte ECA-områder i i Nordamerika, Caribien, Østersøen og Nordsøen.

Smart Sulphur Fuel Switch S-systemet (S) udmærker sig ifølge Insatech ved, at det kan blande og justere brændstof til det ønskede svovlindhold for at kontrollere svovludledningen. Systemet logger og rapporterer om brændstofforbrug, svovlindhold, densitet samt skibets position og hastighed og imødekommer således de internationale krav til om dokumentation af svovludledning.

"Udenfor ECA-områder kan det billigste brændstof bruges og lige ved indsejling til et ECA-område kan blandingsforholdet justeres, så kravene om maksimal tilladt svovlindhold i det pågældende ECA overholdes," oplyser virksomheden.

Redere tøver med scrubber-installation 

Prisen for S–systemet ligger ifølge  Insatech under fem procent af prisen for en Gas Scrubber, ligesom driftsomkostningerne er under 0,1 procent af driftsomkostningerne ved en Gas Scrubber, som ofte er den løsning, rederierne vælger til at kontrollere svovludledningen.

Kravene om en maksimal svovludledning på 1 pct. m/m ved marinetransport i ECAs i Nordamerika, Caribien, Østersøen og Nordsøen trådte i kraft den 1. juli 2010. Fra 2015 vil kravene blive skærpet yderligere, da brændstoffet til skibe i disse ECAs til den tid højest må indeholde 0,10 pct. m/m svovl. Alle skibe, der opererer i ECA-områderne, er forpligtet til at have et system, der sikrer og dokumenterer, at udledningsgrænsen overholdes.

Insatech A/S har siden etableringen i 1989 haft base i Vordingborg. I 2005 blev virksomheden en del af Addtech AB, Stockholm.  I dag er der 50 ansatte i Insatech, og omsætningen i 2013 forventes at blive over 100 mio. kroner.

DFDS investerer 100 mio i svovlrensning 

Svovl-krav sætter B-Gas på prøve 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også