ShippingWatch

IMO-ballade bremser cleanteach-udviklingen i Danmark

Rusland og andre store FN-lande forsøger fortsat at få udskudt strengere miljøkrav. Det sænker udviklingen af cleantech-produkter, og danske producenter rammes hårdt, skriver Børsen.

Foto: IMO

Danske virksomheder, der har godt gang i udviklingen af grønne miljøteknologier, bremses af store IMO-lande som Rusland. De kommende miljøkrav truer ifølge Rusland og andre store FN-lande den nationale søfartssektor, og derfor er en gruppe af disse nationer indgået i en alliance, som skal få udskudt de planlagte miljøkrav på NOx-området til først at træde i kraft i 2021. De skulle ellers være trådt i kraft i 2016. Udsættelsen rammer danske virksomheder, og det danske eksporteventyr er for en periode sat på stand-by, skriver Børsen.

Blandt de ramte virksomheder er blandt andet Desmi Ocean Guard, der udvikler systemer til rensning af ballastvand.

”Vi har fået langt færre ordre end forventet, men har til gengæld brugt millioner på produktudvikling og certificering. Nu risikerer vi et fastfrossent marked flere år fremover. Cleantech-branchen til skibsindustrien bliver ganske enkelt ødelagt, hvis det lykkes at slække på IMO’s krav,” siger adm. direktør Rasmus Folsø til Børsen.

Tidligere har CEO for klassifikationsselskabet Det Norske Veritas (DNV), Henrik Madsen, til ShippingWatch udtalt, at det vil have store konsekvenser, hvis IMO’s miljøkomite, MEPC, vælger at udskyde implementeringen af NOx-kravene fra 2016 til i stedet at gælde fra 2021.

”Det er klart, at hvis man pludselig udsætter det, så bliver de, der har investeret i teknologien, og de, der har haft det ombord på skibene for at afprøve det, helt desillusioneret. Og så er der ingen, der tror på, at tidslinjen gælder for alt muligt andet,” siger Henrik Madsen og peger på de kommende globale krav til udledning af svovl i ECA-zonerne i 2015 og globalt fra 2020.

Miljøkomiteen i IMO har udsættelsen til afstemning på et møde i marts 2014.

DNV: Udskydelse af NOx-krav vil være ødelæggende

Rederiforeningen: Hold fast i NOx-deadline

MAN Diesel & Turbo: Vi er i de rigtige markeder 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs