Læs sidste uges bedste på ShippingWatch

Krisen i Ukraine fylder for danske rederier, mens den længe ventede afgørelse fra FMC på P3-alliancen endelig blev offentliggjort. DFDS kunne også glæde sig over nyt i Kanal-striden, og Haldor Topsøe fortalte om NOx-forventninger.
Foto: Mikhail Metzel
Foto: Mikhail Metzel

Succes for containergiganter

Alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM er et skridt nærmere mod en endelig godkendelse med FMC's accept fredag:

P3-alliancen godkendt af USAs søfartsmyndighed 

Maersk Line: Nu afventer vi Kina og EU 

SeaIntel: Kina vil godkende P3

Afskiberne forsøger dog fortsat at opråbe myndigheder:

GSF har meldt P3-alliancen til EU-Kommissionen 

Afskibere lægger nyt pres på EU om P3-alliancen 

Mens én dog stikker ud:

Electrolux: Alliancerne vil gavne kunder som os 

Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

(Foto: Carsten Bundgaard)

Kampen om Kanalen

DFDS kan formentlig ånde lettet op i striden om Den Engelske Kanal efter en foreløbig afgørelse fra de britiske konkurrencemyndigheder:

DFDS får britisk støtte i kanalstrid 

Niels Smedegaard: Kæmpe sejr for DFDS 

Eurotunnel forstår ikke kanalbeslutning

 

Ruslandkrise og de danske redere

Krisen mellem EU og Rusland kan ramme danske redere, som DFDS, Maersk og Unifeeder:

Danske redere har milliarder på spil i Rusland

Maersk bekymret for forholdet mellem EU og Rusland 

 

Shippings storinvestor

ShippingWatch har været til CapitalLink Shipping Forums i New York, hvor Wilbur Ross fortalte om kapitalfondenes indtog i shippingindustrien og om hans eget Diamond S:

 

Wilbur Ross: Kapitalfonde vil konsolidere shipping 

Diamond S: Vores MR-flåde er IMO 3-klasse 

Driftsoverskud i Wilbur Ross' Navigator i vejret  

 

 

Læs også:

Kulørt græsk shippingspiller kender konkurser 

Haldor Topsøe har store forventninger til NOx-marked 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også