Niels Smedegaard: Kæmpe sejr for DFDS

CEO Niels Smedegaard kalder den foreløbige afgørelse fra den britiske konkurrencemyndighed en kæmpe sejr. Nu vil DFDS presse på for at få Eurotunnels færgedrift lukket ned hurtigst muligt.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

De britiske konkurrencemyndigheders (Competition Commissions) foreløbige afgørelse i den opslidende strid på Den Engelske Kanal mellem DFDS og franske Eurotunnel Group og deres færgerederi MyFerryLink, tyder på, at DFDS snart kan ånde lettet op. I hvert fald falder kendelsen om, at konkurrencemyndighederne har juridisk bemyndigelse i sagen i den grad ud til DFDS' fordel, og CEO Niels Smedegaard kalder det en kæmpe sejr.

"Det var et relativt enkelt spørgsmål, der skulle tages stilling til, men et meget vigtigt et om, hvorvidt konkurrencemyndighederne har jurisdiktion. Og det er vi jo selvfølgelig glade for, at de kommer ud og fastholder. At de har beslutningskraft i den her sag," siger han til ShippingWatch.

"Vi har været overbevist om, at det her ville ske hele vejen igennem, fordi konkurrencemyndighederne har været så klokkeklare i deres første kendelse. Så vi ville være blevet meget overraskede, hvis de skulle ændre holdning, det har de ikke gjort, uanset hvor meget Eurotunnel er ude i medierne og forsøger at retfærdiggøre deres position med det ene eller andet spin. Det ændrer ikke ved det grundlæggende - at de har gjort det her for at forsøge at tvinge DFDS ud."

Strategisk spil

Ifølge Niels Smedegaard bakkes den teori op af det seneste regnskab fra konkurrenten, der viste, at Eurotunnels rederi MyFerryLink tabte 164 mio. kr., 22 mio. euro, på Kanalen sidste år, hvilket er klart bevis på, at man ikke gør det her for at tjene penge:

"På den front er det bevist, at det er strategisk spil for at forsøge at tvinge os ud, så man på længere sigt kan drage kæmpe fordel af, at der er en konkurrent mindre på Kanalen på deres tunnelforretning."

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Den endelige afgørelse i sagen kommer i maj måned, og indtil da kan parterne indsende kommentarer, hvis man mener, der er sket mærkbare ændringer, siden den sidste afgørelse.

"Det mener vi ikke, men der kan komme forskellige synspunkter på det. Vi er bare rigtig glade for den her afgørelse, fordi det grundlæggende ligger fast, at Eurotunnel skal ud fra Kanalen," siger Niels Smedegaard.

Såfremt kendelsen i maj fasttømrer konkurrencemyndighedernes tidligere beslutning om, at Eurotunnel skulle ophøre med at drive færgerederi, vil DFDS presse hårdt på for at få konkurrenten ud hurtigst muligt. I den seneste afgørelse fik Eurotunnel seks måneder til at trække sig.

"Vi vil nok hævde, at det er urimeligt, at de bliver ved at trække sagen i langdrag ved at appellere, selvom de gang på gang får at vide, at de skal trække sig ud. Derfor vil vi argumentere for, at det skal ske hurtigere. Nu ser vi frem til en endelige afgørelse."

Læs afgørelsen her

Ikke kun Eurotunnel har tabt penge i kampen om Kanalen, også DFDS er hårdt ramt og har siden MyFerryLinks opstart tabt op mod 10 mio. kr. om måneden.

Langstrakt forløb

Competition Commission afgjorde i juni 2013, at Eurotunnels færgedrift på ruten var konkurrenceforvridende, fordi selskabet i forvejen driver tunnelen under kanalen. Eurotunnel påbegyndte sin færgedrift på Den Engelske Kanal, da selskabet overtog tre færger fra det konkursramte Seafrance.

Efter afgørelsen appellerede Eurotunnel til Competition Appeal Tribunal, en appelmyndighed under konkurrencemyndigheder, som derefter påbød Competitions Commissions at undersøge, hvorvidt der var tale om overdragelse af aktiver eller af en virksomhed, fordi det afgør, om konkurrencemyndighederne har jurisdiktion på området.

Kanal-kamp har kostet DFDS op imod en kvart mia kr

DFDS-rival tabte 164 mio kroner på kanalen 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også