Læs sidste uges gode historier på ShippingWatch
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005351.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Nils%2520S.%2520Andersen.jpg)
Maersk Line gør det igen
Maersk Gruppen kom torsdag d. 27. februar med regnskab for 2013, hvor bl.a. Maersk Line formåede at løfte resultatet. Færre udgifter til brændstof var et af hjælpemidlerne:
Maersk Line sejlede 2013-overskud hjem på 1,5 mia USD
SeaIntel: Konkurrenter bør frygte Maersk Line
Smedegaard var tilfreds:
Nils Smedegaard: 2014 bliver stort investeringsår
Her er overblikket over Maersk-regnskabet
Robert Mærsk Uggla ind i bestyrelsen
Men olieforretningen er stadig en udfordring:
Maersks satsning på olie møder hårde bump
Maersk Drilling: Olieselskaber tilbyder kortere kontrakter
![Foto: Magnus Eklsf](https://photos.watchmedier.dk/o0ngQx-A_-FCmSwxRucQpyt9Fre18Tgw03pJlBarp4A/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle4694004.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F27431436%2520-%2520Magnus%2520Ekl%25C5%25A1f.jpg)
Svovlkrav, rederierne og myndighederne
I sidste uge kom det frem, at både Danmark og EU langt fra er på plads med et kontrolsystem til at sikre, at skibene efterlever de kommende svovlkrav:
Lange udsigter til dansk svovlkontrol
EU-landene langt fra enige om pris på svovlsnyd
Rederier: Ja til klapjagt på kolleger
DFDS: Miljøstyrelsen åbner for svovlsnyd fra start
Droner skal fange skibe der sviner med svovl
Containerindustriens alliancer i rampelyset
Udviklingen i alliancerne er genstand for stor interesse. United Arab Shipping Company er en af de rederier, der ikke er med i en alliance, men måske kommer det. ShippingWatch talte med CEO Jørn Hinge (foto):
SeaIntel: CKYHE-alliancen kan blive endnu større
Jørn Hinge: Alliance skal have klare fordele for UASC
FMC-formand: Industrien konsoliderer sig
Her er de seneste 18 års container-alliancer
EU vil forlænge containerundtagelse
![](https://photos.watchmedier.dk/bRyuN4jzDu647zBcyvYVTCrDeqQ6gc274T4pBVmNvXQ/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5884294.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2FJorn%2520Hinge.jpg)
DFDS skal tjene flere penge
Måske vil DFDS lukke ruter som konsekvens af kommende miljøkrav, sagde CEO Niels Smedegaard i forbindelse med regnskabet. Det går bedre, men skal højere op:
Syv DFDS-ruter i fare for at blive nedlagt
Niels Smedegaard: Vi skal tjene flere penge
Læs også:
Lauritzen CEO: Dybt utilfredsstillende 2013
Scorpio: Fordoblede rater i Handy og Panamax
Frontline ser bedre balance i tank
Relaterede artikler
Analytikere tror på flådevækst i Golden Ocean
For abonnenter