Ubemandede skibe i Østersøen om ti år

Inden for ti år vil selvstyrende drone-skibe sejle rundt i Østersøen, og sikkerheden vil ifølge Rolls-Royce, der står bag udviklingsprojektet, være langt højere end i dag.

Rolls-Royces Blue Ocean-program er langt i udviklingen af såkaldte drone-skibe, som ubemandede skal tage konkurrencen op med besætninger ombord på fragtskibe på verdenshavene.

I Ålesund i Norge har udviklingsafdelingen, der ledes af Oskar Levander, opført en prototype af fremtidens bro. Ideen er, at kaptajner i fremtiden kan møde ind på kontorer på fastlandet og styre de skibe, der sejler rundt ude i verden fra opstillede skibssimulatorer, skriver Bloomberg.

Færre ulykker i sigte

Ifølge Oskar Levander vil brugen af førerløse skibe nedbringe risikoen for ulykker, det vil være langt billigere, og det vil også være til mindre skade for miljøet end de nuværende sejladsformer, fordi man kan øge effektiviteten på mange parametre.

"Nu er teknologien på et niveau, hvor vi kan få det til at ske, og samfundet bevæger sig i denne retning. Hvis vi ønsker, at marine-erhvervet gør brug af denne teknologi, så er det nu, at tiden er inde til at rykke," siger Oskar Levander, der er leder af Rolls-Royces afdeling for innovation inden for skibsmotorer, ifølge Bloomberg.

Flere store olieudslip fra skibe i 2013

EU har i et studie kaldet 'Maritime Unmanned Navigation through Intelligence in Networks' afsat 3,5 mio. euro til udviklingen af og evalueringen af mulighederne for at benytte sig af de styrmandsløse løsninger, og man arbejder for øjeblikket på at færdiggøre et simulatorprojekt i Hamborg, hvor flere forskellige testopgaver vil blive lavet i 2015.

Ifølge Oskar Levander vil Rolls-Royce-projektet kunne være virkelighed inden for de næste ti år, og mens han vurderer, at det kan blive svært med globale sejladstilladelser fra start, tror han på, at der inden for samme årrække vil sejle førerløse skibe rundt i Østersøen.

Dyr besætning ryger ud

Computere vil gradvist tage mere og mere over på broen, hvor mere navigation og flere operationelle beslutninger vil kunne klares uden mennesker ved knapperne, og Oskar Levander vurderer, at det vil gå hurtigst i segmenterne for tørlast og containere, mens der ombord på tank- og gasskibe vil være sikkerhedspersonale ombord i en længere tidshorisont. Alene fordi det vil være sværere for folk at godtage ideen om, at de førerløse skibe er helt så sikre, som skibe med en besætning, siger han.

De personalemæssige besparelser ved at anvende drone-løsningen vil være store, hvis man tager udgangspunkt i tal fra analysehuset Moore Stephens LLP, der har regnet sig frem til, at i gennemsnit 44 pct. af de operationelle omkostninger ombord på større containerskibe i dag er bundet op på udgifter til det sejlende mandskab.

Monalisa skal revolutionere ruteplanlægningen 

Spørger man i transportorganisationen International Transport Workers’ Federation, ITF, der repræsenterer omkring 600.000 af verdens søfarere, er drone-løsningen ikke nogen umiddelbar trussel for de mange ansatte i shippingindustrien.

"Det kan ikke og vil aldrig kunne erstatte de øjne, ører og tankeprocesser som i dag udføres af professionelle søfarere. Det menneskelige element er en af de første forsvarslinjer, når der sker uventede maskinelle nedbrud og ændringer i forholdene på verdenshavene. Det er alt for let at forestille sig de miljømæssige farer, som er forbundet med at have ubemandede skibe sejlende," lyder det fra Dave Heindel, bestyrelsesformand i ITF i London.

Dronerne indtager luftrummet

Mens udviklingen inden for de førerløse skibe endnu er på prototype-niveau, er der anderledes gang i luften over de sejlende skibe, hvor den danske drone-virksomhed Explicit senest har fået én million kroner i støtte til udvikligen af en teknologi, som skal gøre det muligt for myndighederne at tjekke skibenes udstødning for indholdet af svovl.

Det skal ske ved hjælp af droner, der flyver hen over skibenes skorsten, hvor det vil kunne tage en prøve, der med det samme kan analyseres og transmitteres til modtagere i land.

Droner skal fange skibe der sviner med svovl

Rolls-Royce: Ubemandede skibe er kommet tæt på

Rolls-Royce ville købe Wärtsilä 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også