Læs udpluk af sidste uges gode historier på ShippingWatch
Lauritzen og frasalgene
Væk er produkttank og shuttle. Nu kan der kigges fremad igen, og for første gang i fire år bestiller rederiet tørlasttonnage:
J. Lauritzen bestiller fire bulkskibe i Kina og Japan
J. Lauritzen sælger tre shuttletankskibe
Det nye SeaLand
Maersk Line genopretter SeaLand fra 2015. Indtil da skal amerikanske Craig Mygatt, der officielt tiltræder som CEO til februar, lægge kimen for det nye rederi:
Her er Craig Mygatts plan for det nye SeaLand
Her er overblikket over det nye SeaLand
(Foto: Maersk)
Hvad ville CMA CGM helst?
ShippingWatch kunne i sidste uge fortælle mere om baggrunden for franske CMA CGM's valg af P3-partnerne:
CMA CGM forhandlede med andre ud over P3
SeaIntel: P3-alliancen skabt som et tvangsægteskab
Miljøkrav, brændstof og gas
Med de nye ECA-zoner fra 2015 vil mange redere bruge store summer på Marine Gas Oil, men kontrollen med brændstoffet er for ringe, mener Maersk. Hvor miljøkravene presser rederne, åbner det nye forretningsområder for andre:
Maersk efterlyser skærpet kontrol med brændstof
Milliarddyre miljøkrav rammer søfarten
Qatar-aftale åbner stort gasmarked for MAN Diesel
![Foto: Gregorio Borgia](https://photos.watchmedier.dk/1qo_W0OlyAMenvcf3jecpxgB9O_whIQXaSMyT_JTMEE/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle5119873.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2F32543451%2520-%252013_01_2013%2520-%2520Italy%2520Ship%2520Aground%2520-%2520Gregorio%2520Borgia.jpg)
Costa Concordia rammer igen
Selvom det er to år siden forliset af det store krydstogtskib, bliver rederne stadig hjemsøgt af vraget:
Costa Concordia gør forsikringen dyrere i 2014
Sådan reddes megaskibene i fremtiden
Læs også:
Relaterede artikler
Sådan reddes megaskibene i fremtiden
For abonnenter