Læs udpluk af sidste uges gode historier på ShippingWatch

Lauritzen tilbage på sporet, fremtidsplanerne for SeaLand, P3-samarbejdets grundlag og Costa Concordias spøgelse i forsikringsbranchen er blandt nogle af sidste uges gode historier på ShippingWatch.

Lauritzen og frasalgene

Væk er produkttank og shuttle. Nu kan der kigges fremad igen, og for første gang i fire år bestiller rederiet tørlasttonnage:

J. Lauritzen bestiller fire bulkskibe i Kina og Japan

J. Lauritzen sælger tre shuttletankskibe 

Det nye SeaLand

Maersk Line genopretter SeaLand fra 2015. Indtil da skal amerikanske Craig Mygatt, der officielt tiltræder som CEO til februar, lægge kimen for det nye rederi:

Her er Craig Mygatts plan for det nye SeaLand 

Her er overblikket over det nye SeaLand 

Foto: Maersk
Foto: Maersk

(Foto: Maersk)

Hvad ville CMA CGM helst?

ShippingWatch kunne i sidste uge fortælle mere om baggrunden for franske CMA CGM's valg af P3-partnerne:

CMA CGM forhandlede med andre ud over P3 

SeaIntel: P3-alliancen skabt som et tvangsægteskab 

Miljøkrav, brændstof og gas

Med de nye ECA-zoner fra 2015 vil mange redere bruge store summer på Marine Gas Oil, men kontrollen med brændstoffet er for ringe, mener Maersk. Hvor miljøkravene presser rederne, åbner det nye forretningsområder for andre:

Maersk efterlyser skærpet kontrol med brændstof 

Milliarddyre miljøkrav rammer søfarten 

Qatar-aftale åbner stort gasmarked for MAN Diesel

Foto: Gregorio Borgia
Foto: Gregorio Borgia

Costa Concordia rammer igen

Selvom det er to år siden forliset af det store krydstogtskib, bliver rederne stadig hjemsøgt af vraget:

Costa Concordia gør forsikringen dyrere i 2014 

Sådan reddes megaskibene i fremtiden 

Læs også:

Univan: Vi har 130 skibe i management inden 2015  

Dansk-ledet Epic Gas i hastig vækst  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også