Snart mindre end 100 skibe med svensk flag

Udflagningen har ramt den svenske handelsflåde hårdt, og snart sejler under 100 skibe under det svenske flag, som modtager skibsfartsstøtte - det laveste antal siden 1970.

I 2013 forsvandt sammenlagt 11 skibe fra det svenske skibsregister, og det betyder, at der nu kun er 103 skibe tilbage under det svenske flag som modtager skibsfartsstøtte, skriver Sjöfartstidningen.

Det officielle tal fra Trafikverket for 2013 (der er forskellige måder at anskue udflagningerne på, red.) hedder det, at syv skibe med en samlet tonnage på 46.576 ton strøg ud af registeret, men derudover strøg der yderligere fire, skriver det svenske søfartsmagasin.

De seneste to år har været hårde ved det svenske skibsregister, hvor der tilbage i 2011 var 137 skibe registeret som modtagere af skibsfartsstøtten.

Det totale antal indflagede svenske skibe var ved årsskiftet 2012/2013 314 skibe, inklusiv skibe, der er ikke er berettiget til skibsfartsstøtte. Det er det laveste antal i perioden 1970-2012. Tallene ved det seneste årsskifte kommer i løbet af foråret, skriver Sjöfartstidningen.

Svenske rederier: Vi dør mens politikerne snakker  

Af de tilbageværende 103 skibe, der fortsat får støtte sejler 71 i fjernsejlads, og 32 er indregistret som typisk RoRo-fartøjer og færger, der sejler under hjemlige himmelstrøg.

2014 er startet som 2013 sluttede med udflagningen af to skibe, tørlastskibet Credo, der er kommet under finsk flag og ropax-skibet Nils Dacke, der nu sejler under polsk flag, og i et interview kort før jul udtalte professor Johan Woxenius fra Handelshøjskolen i Göteborg, hvor han blandt andet arbejder med søfartslogistik til Sjöfartstidningen, at han ikke regner med, at udflagningerne er på vej til at stoppe.

"Om der kommer flere udflagninger? Ja, nu begynder jo selv Stena at tale om at skulle udflage, hvilket fagforeningen selvfølgelig protesterer imod. Men du kan vende det rundt og spørge dig selv, hvorfor du selv overhovedet er under svensk flag? Fra mit synspunkt, er det særlig vigtigt, hvor man har hovedkvarteret og hvor magten er eksisterer - dels med tanke på den del af logistikken, dels på grund af klyngen og alle dens hjælpefunktioner."

Stena Bulk tilbage til lovende LNG-marked

Blandt de 11 skibe, der i 2013 overgik til andre flagstater var:

Finnsailor - Finland, Navigo - Panama, Bro Sincero - DIS, Onyx - Storbritannien, Transfalcon - Sierre Leone, Wisby Verity - Holland, Forte - Gibraltar, Gullmartank - Rusland

 

Tilbagegangen i svensk shipping har også mærket organisationsapparatet i den svenske rederiforening, der i 2013 blandt andet valgte at lukke repræsentationen i Bruxelles.

Svenske redere forlader Bruxelles 

Ny direktør til svensk rederiforening fundet

Sveriges regering giver søfarten milliardstøtte 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også