Svenske redere forlader Bruxelles
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5113373.ece/ALTERNATES/schema-16_9/ChristerSchoug2.jpg)
Svensk shipping har set bedre tider, og som resultat af den stramme økonomiske situation i forening og erhverv lukker man nu EU-kontoret i Bruxelles. Inden efteråret 2014 vil de sidste kontorfolk have forladt kontoret, som siden 2001 har dannet vejen til europæisk indsigt og indflydelse.
"Det er hårdt i shipping for tiden, og vi må vende hver en krone. Vi har jo rederier, som skærer ned overalt, og selv vores medlemstal skrumper. Og så må vi som brancheorganisation helt enkelt gennemgå vores virksomhed og vores udgifter, og her er Bruxelles-kontoret en stor udgift," siger formand for Sveriges Redareförening, Christer Schoug, til Sjöfartstidningen.
Fremover vil arbejdet i Bruxelles hovedsageligt blive varetaget fra foreningens lokaler i Gøteborg, men der vil også være repræsentation i EU gennem ECSA, og så skal flyrejser til EU-hovedstaden erstatte det permanente kontor dernede.
Den svenske handelsflåde har ikke haft det dårligere siden 1970. Antallet af skibe i flåden var i sommer nede på kun 314 svenskflagede fartøjer, og om ti år kan den svenske handelsflåde være overgået til et begreb fra fortiden, viste en analyse.
Den svenske rederiforening forsøger ud over dialog direkte med politikerne også at samarbejde med andre organisationer for at opnå indflydelse på udviklingen af rammevilkårene for den svenske rederbranche. Det drejer sig især om de svenske shippingrelaterede fagforeninger, hvor man sammen forsøger at understrege vigtigheden af en svensk rederisektor.
"Der er løsning for vores branche, og vi er på vej mod dem et skridt af gangen. Forhåbentlig vil vi lykkes med det," sagde Christer Schoug i den forbindelse til ShippingWatch.
Svenske rederier: Vi dør mens politikerne snakker