Sveriges regering giver søfarten milliardstøtte
![Foto: Stena Bulk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4980731.ece/ALTERNATES/schema-16_9/7392891810_f64b842146_b.jpg)
Det bliver en udfordring for søfarten, når de kommende svovlregler i ECA-zonerne fra 2015 træder i kraft, og flere redere er langt fra klar til den nye situation. Det har den svenske regering nu taget konsekvensen af og afsat næsten en milliard svenske kroner på efterårets budget til søfarten, skriver Sjöfartstidningen.
Svensk regering misser hjørnesten i søfarten
"Det er klart, at det bliver en udfordring, men ved at styrke konkurrenceevnen for skibsfarten og industrien, kompenserer vi for de øgede omkostninger, der opstår, når kravet om miljøvenlige brændsler implementeres i 2015," sagde minister for infrastruktur Catharina Elmsäter til Sjöfartstidningen under en tale på Donso Shipping Meet.
Lidt er også godt
Fra 2014 til 2016 vil søfarten få tildelt 300 mio. svenske kroner om året og støtte isbrydning og driften af kanaler og sluser. Aktiviteter, der i dag bliver finansieret af gebyrer fra gennemsejlende skibe. På den måde vil regeringen få søfartsadministrationen til at sænke gebyret, hvilket vil komme rederier og skibe til gode.
Historisk svensk handlingsplan for søfarten
Formand for den svenske rederiforening, Christer Schoug, peger på, at pengene langt fra er nok til at dække søfartens udgifter i forbindelse med reguleringen:
"Regeringens besked i dag tager ser ikke bort fra søfartens og industriens omkostninger i forbindelse med svovldirektivet, her taler vi om meget store beløb. Men dette er bare et lille skridt, og hellere flere små skridt end ingen," sagde han ifølge Sjöfartstidningen.
Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe
Miljøkrav kan koste DFDS 750 mio kroner
DFDS: Myndighederne må på banen om svovl
Relaterede artikler
Ny bunkerformand: Svovlkrav fra 2015 en tikkende bombe
For abonnenter
Miljøkrav kan koste DFDS 750 mio kroner
For abonnenter
DFDS: Myndighederne må på banen om svovl
For abonnenter