Historisk svensk handlingsplan for søfarten

Aldrig før har en svensk regering fremlagt en handlingsplan for landets søfart. Bedømt på antal skibe i landets skibsregister ligner det en feberredning i 11. time med et skibsregister, der på to år er mere end halveret.
Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk

For første gang nogensinde har en svensk regering mandag fremlagt en handlingsplan for svensk søfart. Og svensk søfart står ifølge infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd over for store udfordringer og hård konkurrence men også muligheder, fremgår det af handlingsplanen Svensk Søfart - Handlingsplan for forbedret konkurrencekraft.

Centralt i handlingsplanen er, at regeringen vil "analysere muligheden for at indføre tonnageskat i Sverige, som Danmark og en række andre europæiske lande har indført. Tilsammen omsætter svenske rederier for ca. 50 mia. svenske kroner årligt og beskæftiger direkte 15.000 medarbejdere, mens antallet af medarbejdere i det "blå Sverige" med tilknyttede industrier i navnlig Gøteborg, Stockholm og Skåne anslås at udgøre omkring 100.000 ansatte.

Sverige er over de sidste mange år blevet svækket som søfartsnation. Ifølge branchefolk på grund af utidssvarende vilkår som f.eks. mangel på attraktive vilkår som tonnagebeskatning. Antallet af skibe i det svenske skibsregister er de seneste par år faldet fra 250 til ca. 100 fartøjer i dag.

Handlingsplanen fokuserer på områder som virksomhedsfremmende tiltag, forenklinger i regler, søsikkerhed, miljøspørgsmål og forskning.

Regeringen bebuder i sin handlingsplan, at den senest i foråret 2014 vil fremlægge en maritim strategi.

Sveriges regering har ingen planer om tonnageskat 

Gøteborg ser stigende eksport ud af Europa 

Svensk rederiforening får ny direktør 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også