Svenske rederier: Vi dør mens politikerne snakker

Politisk tovtrækkeri om den svenske tonnageskat risikerer at slå den svensk-flagede rederisektor ihjel stille og roligt. Den svenske rederiforening kæmper for medlemmerne, og formanden håber stadig på en redningsplanke.

Den svenske handelsflåde har ikke haft det dårligere siden 1970. Antallet af skibe i flåden er, som ShippingWatch skrev i sidste uge, nede på kun 314 svenskflagede fartøjer, og om ti år kan den svenske handelsflåde være overgået til et begreb fra fortiden, viste en ny analyse. Men så galt går det næppe, vurderer formand for den svenske rederiforening Christer Schoug over for ShippingWatch.

"Det er uden tvivl en stor udfordring, og der er en række grunde til, at billedet ser sådan ud. Den største er naturligvis, at vi i Sverige ikke har tonnageskat, dertil kommer blandt andet høje afgifter til de svenske maritime myndigheder," siger Christer Schoug.

Den svenske regering har for nylig indledt en ny undersøgelse af mulighederne for at indføre en svensk tonnageskat, men det er ikke godt nok, selvom det desværre er en realitet, mener den svenske rederiforening.

De trækker tiden ud

"Det handler egentlig bare om at trække tiden ud. Vi har tidligere haft en stor diskussion om tonnageskatten, hvor det tog regeringen fire år at komme frem til, at grundlaget for diskussionen ikke var holdbart. Derfor nu en ny diskussion. Det er frustrerende," siger Christer Schoug.

Men hvorfor forsøge at redde en branche, som tilsyneladende har så stærk modvind?

"Rederierne er hjertet i den svenske shippingindustri. Der er muligheder for at skabe job i klyngen af leverandører og andre relaterede erhverv, som man også ser det i Danmark, og det håber vi, at politikerne vil indse," siger Christer Schoug, der dog er i tvivl om, som ser den politiske modvilje mod rederibranchen som en kamp mellem det svenske finansministerium og resten af den politiske verden, hvor regnedrengene åbenbart ikke er meget for at styrke den maritime branche.

Den svenske rederiforening forsøger ud over dialog direkte med politikerne også at samarbejde med andre organisationer for at opnå indflydelse på udviklingen af rammevilkårene for den svenske rederbranche. Det drejer sig især om de svenske shippingrelaterede fagforeninger, hvor man sammen forsøger at understrege vigtigheden af en svensk rederisektor.

"Der er løsning for vores branche, og vi er på vej mod dem et skridt af gangen. Forhåbentlig vil vi lykkes med det," siger Christer Schoug.

Skibe med svensk flag få år fra at forsvinde

Danmarks handelsflåde den største i 20 år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også