Hanne B Sørensen: Vækst i Damco er nummer 1
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5370181.ece/ALTERNATES/schema-16_9/HanneS%25C3%25B8rensen01.jpg)
Det er en CEO med frisk erfaring i, hvordan man downscaler et selskab, der skal overtage chefstolen i Maersk Gruppens store logitisk- og transportselskab Damco med hovedsæde i Haag - et selskab der gerne vil vokse.
Hanne B. Sørensen har i alt 19 års erfaring inden for Maersk, og de seneste to har hun siddet i spidsen for det trængte tankskibsrederi, som har præsteret massive milliardunderskud og har måtte foretage store frasalg. Hanne B. Sørensen vurderer dog over for ShippingWatch, at det er en væsentlig mere strømlinet tankdivision, hun giver videre til COO i Maersk Line, Morten Engelstoft, som overtager hendes plads. Efter 1. januar 2014 handler det i stedet om at få Damco til at vokse, siger hun:
"Jeg kender til området fra min tid i Maersk Line, som tidligere have logistik under sig. Det, jeg håber på, er at kunne få en væksthistorie ud af Damco. Der er tale om en virksomhed, der har et væsentligt mindre kapitalkrav end rederierne. Virksomheden skal gøre "scalable", altså vi skal finde ud af præcis, hvordan Damco bliver helt klar til både at vokse og foretage opkøb. Det er en proces, der allerede er i gang," siger Hanne B. Sørensen til ShippingWatch i forbindelse med udnævnelsen.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
Same procedure
Selvom det bliver en helt ny dagsorden, mener Hanne B. Sørensen, at der er tale om en opgave, som den hun stod over for, da hun i 2011 blev sat i spidsen for Maersk Tankers.
"Når du går ind som leder i en ny virksomhed, er opgaven på sin vis den samme. Du stiller dig selv spørgsmålet: Hvad skal der gøres her? I Maersk Tankers var der behov for en strømlining, og der er vi nået langt. Når vi har fået kravene af basale ting på plads i Damco, skal virksomheden gøres større," siger hun.
Frasalget I Maersk Tankers har betydet, at det er et væsentligt mindre rederi, der gives videre til efterfølgeren. Næste store frasalg bliver en reduktion af flåden af 15 ejede og fem charterede VLCCere. Ikke nødvendigvis et helt farvel til segmentet, men Maersk har klart meldt ud, at man vil være mindre i de store råolietankere. Om det rygte, der florerer om, at rederiet er ved at købe ti produkttankere, har hun - vanen tro - "ingen kommentarer."
Hanne B. Sørensen afløser Rolf Habben Jansen, der skal være ny topchef for Maersk Lines tyske konkurrent, Hapag-Lloyd fra 1. juli 2014.
De store logistikselskaber tjener mens rederne taber
Relaterede artikler
De store logistikselskaber tjener mens rederne taber
For abonnenter