Maersk Line CEO i spil som amerikansk havnechef

Ifølge medie er den afgående CEO i Maersk Lines amerikanske selskab, John Reinhart, der træder tilbage i januar 2014, i spil som den øverste chef i havnemyndighederne i Virginia Port.

På torsdag skal bestyrelsen i Virginia Port Authority mødes og beslutte, hvem der skal være den nye CEO i havnemyndigheden. Blandt de mest attraktive nye ledere er den afgående Maersk Line Limited CEO John Reinhart, der 16. oktober meddelte, at han ønsker at træde tilbage i januar 2014.

Ifølge bestyrelsesformanden i Virginia Port Authority, Jeff Wassmer, så Maersk-chefens navn været fremme mange gange, og beslutningen skal i sidste ende træffes i fællesskab med guvernøren i Virginia, skriver Dailypress.

Maersk Lines topchef i USA trækker sig 

Havnemyndighederne har i et år søgt en ny CEO, der kan tage over efter den nuværende midlertidige løsning i form af Rodney Oliver, der trådte til, da den forrige chef Jerry Bridges trådte tilbage i oktober 2012.

Oliver er også i spil som ny CEO, men ifølge flere unavngivne kilder, så er det John Reinhart, der har de bedste kort på hånden til at blive leder af den vigtige amerikanske havneenhed.

John Reinhart og Maersk Line Limited har de seneste uger været genstand for stor offentlig opmærksomhed på grund af filmatiseringen og premieren på filmen Captain Phillips om kapringen af Maersk Alabama.

John Reinhart blev udnævnt til CEO i Maersk Line Limited (MLL) i 2000 og president i 2004 og siden 1999 siddet i selskabets Board of Directors.

Maersk Line, Limited (MLL) er et amerikansk selskab med hovedkvarter i Norfolk i delstaten Virginia. Selskabet fik sin første kontrakt med den amerikanske regering og militær tilbage i 1983.

APM Terminals ville gerne være med

I juli håndterede man i havneterminalen i Port of Virginia over 200.000 teu, og dermed slog man den næsten seks år gamle månedsrekord.

APM Terminals forsøgte i foråret at få den private drift af den vigtige amerikanske havn, og selvom APM Terminals var parat til at lægge 20 mia. kroner, så lykkedes det ikke at få kontrakten i hus.

I halvandet år op til afslaget diskuterede politikere, hundredvis af havnerelaterede virksomheder og borgere privatiseringen af Port of Virginia efter buddet fra APM Terminals. Men man valgte til sidst at droppe en privatisering af havnen.

APM Terminals' bud strakte sig over de næste 48 år, hvor Maersk-selskabet ville overtage driften af hele havnen, inklusiv en containerterminal, APM Terminals selv har bygget.

Maersk: Budgetkaos kan ramme USAs militære transporter 

Port of Virginia slår månedsrekord

APM Terminals holder fast i amibitiøs investeringplan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også