Alphaliner: Maersk Line mister markedsandele

Maersk Line vil de kommende tre år tabe markedsandele til konkurrenterne og kan miste rollen som verdens største containerrederi til MSC.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Maersk Line vil miste markedsandele i løbet af de kommende tre år fra 14,9 procent til 14 procent i 2016 uanset ledelsens officielle udmelding om, at rederiet for enhver pris vil forsvare sin position. Det konkluderer Alphaliner i en analyse baseret på Maersk Lines stop for nye ordrer frem til 2015 og en betydelige tilbagelevering af indchartrede skibe, mens konkurrenterne i stort omfang har bestilt ny tonnage med levering over de kommende år.

Det schweiz-baserede Mediterranean Shipping Company, MSC,  kan med en betydelig ordrebog på 465.000 teu overtage positionen som verdens største containerrederi i 2016.

Mægler: Overpris på 1,1 mia USD for Maersk Lines Triple-E  

Ifølge Alphaliner har Maersk Line, verdens største containerrederi, i forvejen og gradvist tabt markedsandel siden 2006, hvor den udgjorde 18,2 procent efter overtagelsen af P&O Nedlloyd i august 2005.

Efter at være faldet til 14,4 procent tidligt i 2011, indledte Maersk Line en aggressiv vækststrategi med ordren på tyve Triple-E-skibe på hver 18.200 teu, ligesom rederiet i stor stil lejede skibe svarende til 300.000 teu samme år. Samtidig lancerede Maersk Line sit Daily Maersk-koncept i september 2011 på Asien-Nordeuropa.

Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer 

Siden 2012 har Maersk Line skiftet strategi og efter at konkurrenterne besvarede rederiets aggressive adfærd med massive nybygningsordrer, forfølger rederiet nu en strategi om at vokse med markedet og i takt med efterspørgslen.

Ifølge Alphaliner udgør Maersk Lines ordrebog 11,8 procent, mens konkurrenterne blandt top-20 rederierne har en samlet ordrebog på 19,2 procent. Det gør det muligt for dem at hente ind på Maersk over de kommende tre år.

Maersk Line har skiftet til sin nuværende og konservative vækststrategi trods den markante fordel, rederiet har, når der skal rejse frisk kapital til finansiering af fremtidig ekspansion, konstaterer Alphaliner og henviser til, at A.P. Møller - Mærsk har en rating på "Baa1" og "BBB" fra henholdsvis Moody's og Standard & Poor's. Det er den højeste rating overhovedet blandt samtlige containerrederier og konkurrenter, der er fortsat med at bestille nye skibe trods svage regnskaber.

På kapitalmarkedsdagen i A.P. Møller - Mærsk den 26. september i København fastslog Maersk Lines CEO Søren Skou, at rederiet vil fastholde en markedsandel på omkring 15 procent:

"At opgive markedsandele vil gøre os irrelevante om 10 år."

Analyse: Maersk Lines linedans 

KG-fondene er de eneste sikre tabere på Triple-E 

Søren Skou: Nuværende rateniveauer er tabsgivende

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også