Søren Skou: Nuværende rateniveauer er tabsgivende

De nuværende containerfragtrater mellem Asien og Europa er tabsgivende. Det siger direktør for Maersk Line Søren Skou til nyhedsbureauet Retuers.
Raterne på ruten mellem Asien og Europa er faldet voldsomt de seneste to måneder i takt med at svag efterspørgsel og overkapacitet har skabt endnu en ratekrig. Sidste uge uge faldt spotraterne på ruten mellem Asien og Europa for ottende uge i træk ifølge Shanghai Shipping Exchanges spotrateindeks. Spotraterne faldt i ugen med 12,6 pct. til 765 dollar per tyvefodscontainer.
Dermed er spotraterne faldet med 49 pct. de seneste to måneder, siden generelle ratestigninger 1. juli og 1. august fra en lang række rederier sendte raterne op til 1501 dollar.
På den baggrund har Maersk Line varslet et ratestigning på 950 doller per tyvefodscontainer på ruten fra 1. november. I første udmelding var stigningen ellers annonceret til 600 dollar.
"Vi er fast besluttede på, at vi er nødt til at sætte priserne op 1. november, og derfor har vi meldt den ratestigning ud. Det er vigtigt for os, fordi det nuværende spotrateniveau på Asien-Europa er tabsgivende," siger Søren Skou til Reuters i forbindelse med et interview under Reuters Nordic Investment Summit.
Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer
Tidligere onsdag udtalte A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Alm. Brand Markets Jesper Christensen til Ritzau Finans omkring stigningen:
"Stigningen gør en forskel, hvis man påregner en 80 pct. succesrate, som jeg gør. Tallet er jo ikke grebet ud af den blå luft. Hvis man venter, at raterne vil falde med en 50-75 dollar per uge de næste par uger, så vil raterne blive løftet op til godt 1200-1400 dollar med denne her ratestigning. Det er det niveau, vi har set dem hævet til før," sagde Jesper Christensen og fortsatte:
"Da de sagde 600 dollar, tror jeg, at de ventede, at raterne ville være et par hundrede dollar højere, end de nu ser ud til at være omkring 1. november."
Alm. Brand Markets venter dermed, at spotraterne vil falde ned til 500 dollar, måske lidt under, inden de bedres med en generel ratestigning.
/RITZAU FINANS
Relaterede artikler:
Maersk Line sender strøm af skibe retur til ejer
For abonnenter
Sådan sikrer Maersk Line brændstoffet
For abonnenter
KG-fondene er de eneste sikre tabere på Triple-E
For abonnenter