ShippingWatch

Mægler: Overpris på 1,1 mia USD for Maersk Lines Triple-E

Priserne for store og mere energivenlige containerskibe er raslet ned, siden Maersk Line som det første i 2011 bestilte 20 Triple-E. Nu viser tal fra Clarkson, at China Shipping Container Lines betaler markant mindre for skibe i tilsvarende størrelse.

Siden Maersk Line i 2011 bestilte i alt 20 af verdens største containerskibe, Triple-E-skibene med en kapacitet på over 18.000 containere (teu), er priserne for disse skibe raslet ned. Nu viser oplysninger fra det britiske mæglefirma Clarkson, at Maersk Line i alt har betalt 1,1 mia. USD mere for de 20 skibe, end skibe i samme størrelse koster i dag fra koreanske værfter.

I sidste uge kom det frem, at rederiet CSCL, China Shipping Container Lines, har bestilt i alt fem nye ciontainerskibe med en tilsvarende kapacitet på 18.000 teu. Nu rapporterer analysehuset Fearnley med henvisning Clarkson, at disse skibe har kostet 135 mio. USD, hvilket kan sammenlignes med den pris, som Maersk Line betaler for de 20 Triple-E, hvoraf det første leveres i løbet af sommeren. Nemlig 190 mio. USD per skib eller 45 mio. USD mere per skib end konkurrenten China Shipping Container Lines, der rangerer som verdens 9. største containerrederi.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
 

"Hvis man forudsætter, at specifikationerne for skibene til CSCL og Maersk er ens, beløber prisforskellen sig til hele 1,1 mia. USD for Maersk Lines 20 skibe, der leveres fra midten af 2013 og frem. Hyundai Heavy Industries (HHI) skal levere de fem skibe til CSCL fra januar til maj 2015," skriver Fearnley.

Kinesisk gigant følger efter Maersk Lines Triple-E 

Maersk Lines Triple-E bygges på Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), ligeledes i Sydkorea.

Neil Dekker, chef for researchafdelingen i det britiske analysehus Drewry, pointerer over for ShippingWatch, at Maersk Line har indbygget energibesparende designs i Triple-E, der har forhøjet omkostningerne på skibene.

"Det er almindelig anerkendt i dag, at designet af de de nye skibe, der er bestilt inden inden for de seneste måneder er markant bedre i forhold til skibe i tilsvarende størrelse, som blev bygget tilbage i 2007 og 2008," siger Neil Dekker.

Tidligere afgivne ordrer i løbet af 2013 viser, at redere har bestilt containerskibe på 14.000 teu fra koreanske værfter til priser i størrelsesordenen 110 mio. USD per skib. Derfor er det forventeligt, at China Shipping Container Lines kommer ud med en markant rabat i forhold til Maersk Line.  

Drewry: Kæmpeskibe vil presse raterne 

Hyundai får ordre på to nye 9.000 teu skibe

CMA CGM's næste kæmpeskib ind i kampen

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Dansk frigat dræbte fire formodede pirater i Guinea, Dan-Bunkering sagen fortsatte i Odense, stor millionregning endte hos Lauritzen, og IMO afholdt klimamøde i en uge, hvor ShippingWatch gjorde status på et hektisk tredje kvartal for containerrederne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs