Scandlines tager Femern-kampen op
![Foto: Rederiforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005320.ece/ALTERNATES/schema-16_9/scandlines.jpg)
Det er et kommercielt kvælningsforsøg, lyder anklagen fra Scandlines rettet mod Femern A/S, efter at de planlægger at nedlægge den motorvej, som fører til Scandlines færgeanlæg i Rødby. Rederiet er klar med en bølge af retssager, skriver Børsen.
Kampen om den kommende Femern-forbindelse, der efter planen skal stå klar i 2021, kommer ikke alene til at handle om motorvejen til Rødby. Scandlines har ikke tænkt sig at droppe Femern-overfarten, og det skal stadig være attraktivt at tage færgen over bæltet.
Med udgangspunkt i køre- og hviletidsreglerne, den toldfrie handel ombord og gode rabatordninger på overfarterne, vil Scandlines forsøge at fastholde selskabets lukrative færgesejlads på overfarten Rødby-Puttgarden. Det skriver Børsen.
"Vi vil være konkurrencedygtige på prisen fra dag ét. Og det kan vi gøre uden, at det kommer til at gøre særlig ondt," siger Scandlines-topchef Søren Poulsgaard Jensen til Børsen.
Han mener ikke, at den faste forbindelse vil kunne følge prisniveauet, som færgeoverfarten kan tilbyde, hvis man samtidig ønsker at opfylde målet om, at brugerne af forbindelsen skal have tilbagebetalt forbindelsen i løbet af 39 år. Kyst-kyst forbindelsen alene vil være tilbagebetalt på 33 år.
I 2015 tager Scandlines to nye færger i brug på Gedser-Rostock-overfarten, som STX Finland skal bygge.
Scandlines blev grundlagt i 1998 og er fortsat et af Europas største færgerederier. I 2012 transporterede rederiet 11,7 millioner passagerer, 2,7 millioner personbiler og 0,8 millioner lastbiler på ruterne Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg. Rederiet har hovedsæde i Rostock.
Gigantisk fond kaster sig ud i konkurrence med DFDS
Relaterede artikler
Gigantisk fond kaster sig ud i konkurrence med DFDS
For abonnenter
Hvad er DFDS' strategiske mål med Scandlines?
For abonnenter