Swiss Re: Skibsredere og mæglere griner af os

I 17 år i træk har det tilsyneladende været en underskudsforretning at forsikre skibe. Peter Townsend, Swiss Re's shippingchef i London, mener, at branchen efterhånden er blevet en vittighed.

Det er trods alt ikke hverdagskost, at en ledende branchemand latterliggør både sig selv og sin egen branche af assurandører, men det var ikke desto mindre tilfældet, da Peter Townsend, Swiss Re's shippingchef i London, forleden talte på konferencen International Union of Marine Insurance i London.

Branchen for skibsforsikring har i 17 år i streg leveret underskud og gjort det til en "latterlig aktie", og selskaberne har kun sig selv at bebrejde, mener Peter Townsend ifølge Lloyd's List.

"Vi er alle eksperter inden for vores område. Alligevel kæmper vi stadig. Det er lige før, vi sætter break even som mål, men det bør være en start. Ikke et mål. Vi må forbedre os. Vi fortæller alle vores ledelse, at vi ligger over gennemsnittet. Jeg vil gerne møde den assurandør, der ligger under gennemsnittet. De tal må i sandhed være chokerende," sagde Peter Townsend.

Codan har mistet sin særstatus hos Maersk 

Peter Townsend, der også er formand for branchens såkaldte Joint Hull Committee, mener, at hele branchen nødvendigvis må blive bedre til at prisfastsætte risici, fordi fremtiden for branchen ser truende ud, ligesom et svagt marked heller ikke er godt for skibsrederne.

"Vi sidder her og diskuterer bæredygtighed, men vi sidder og kigger på en forretningsmodel, der er meget lidt bæredygtig," sagde Townsend og advarede om, at forsikringer af skibe er blevet en vittighed blandt mæglere og i shippingindustrien:

"Det handler om vores egen troværdighed. Mæglerne griner af os og skibsrederne fortsætter med at udnytte os. Vi giver alle sammen rabat på modeller, og jeg er sikker på, at der ikke er nogen, der laster dem. For hver rabat vi giver, bør man være i stand til at laste et andet sted, for at rette op på forretningen med henblik på ens portefølje. Jeg tør næsten garantere, at der ikke er nogen her, som laster deres modeller.”

Færre skader på skibe - men de bliver dyrere 

Lavaretus parat til ekspansion i London 

Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også