ShippingWatch

Codan har mistet sin særstatus hos Maersk

A.P. Møller-Maersks mangeårige hus-assurandør, Codan Marine, er ikke længere det eneste danske forsikringsselskab for konglomeratet. Se hvem der har fået foden indenfor.

Foto: IMO

Efter i mange år at have haft en særstatus som det eneste danske forsikringsselskab, der dækkede havarier i Maersk Gruppens flåde, måtte Codan i løbet af sommeren acceptere at dele opgaven med det for nystartede marineforsikringsselskab, Lavaretus Underwriting.

Det bemærkelsesværdige er, at Lavaretus blot havde rundet det halve år som selskab med adresse på Axeltorv i København, før Maersk Gruppen lagde en del af sin portefølje hos forsikringsselskabet, der som agent tegner policer på vegne af det store britiske Lloyd´s. 1. juni i år kunne Lavaretus skrive verdens største containerrederi på sin kundeliste, sammen med de øvrige mange skibe under bl.a. Maersk Tankers og Maersk Supply.

Lavaretus parat til ekspansion i London

Stolte af Maersk-aftale

Lavaretus er stadig et lille forsikringsselskab med otte ansatte, herunder to partnere, som kender Codan rigtig godt, da de brød ud fra Codan Marine sidste år.

”Det er sjovt, at vi er nået så langt allerede. Og aftalen med Maersk er vi meget stolte af,” lyder kommentaren fra de to partnere Michael Weber og Lars Hendriksen til ShippingWatch.

Vurderingen i markedet er bl.a., at det er Lavaretus rolle inden for risk management, der har fået Maersk til at invitere Lavaretus indenfor. Lavaretus' mål er at tilbyde forsikringer i en kombination med risk management.

Det er åbenbart gået så godt, at Maersk også ønskede at få Lavaretus med på forsikringsdelen. Det vil dermed sige, at Lavaretus sammen med rundt regnet 20 andre forsikringsselskaber skal dække tab, hvis et af Maersk Line nye Triple-E skibe skulle havarere.

Iran et minefelt for forsikringsselskaber

Iran et minefelt for forsikringsselskaber

Costa Concordia krav på fem mia kr rammer rederne

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere