Costa Concordia krav på fem mia kr rammer rederne

Det samlede krav for Costa Concordias forlis sidste år er ved endeligt at kunne gøres op. Den samlede pris for forliset er indtil videre på 750 mio. USD. Forsikringspræmier er derfor sat op for både fragt- og passagerskibe. Og det vil fortsætte, mener Skuld.
Foto: Gregorio Borgia
Foto: Gregorio Borgia

Krydstogtsskibet Costa Condcordias spektakulære forlis ved den italienske kyst sidste år kommer efter al sandsynlighed til at lande på mere end 750 mio. USD ifølge velinformerede kilder, som ShippingWatch har været i kontakt med. Det vil med dagens dollarkurs svare til rundt regnet fem milliarder kroner for at fjerne vraget og rydde op efter ulykken.

Beløbet har interesse for rederier verden over, fordi det såkaldte pool-system med de 13 P&I-klubber (P&I, Protcetion & Indemnity) dækker ansvarsforsikring for langt den største del af de skader, der finder sted inden for skibsfarten. Alle skader, der har en værdi på over ni millioner USD, dækkes solidarisk af de 13 klubber herunder deres reassurance programmer, men det betyder så til gengæld, at præmierne stiger for alle, når der er tale om store skader og store enkeltskader som Costa Concordias forlis.

Flere stigninger på vej

Af de 750 millioner USD dækker alene de 500 mio. USD fjernelsen af skibsvraget, mens fjernelse af bunkers alene koster over 25 mio. USD. Sådan lyder tallene i den seneste rapport om opgørelsen af prisen for oprydningsarbejdet, og vurderingen lyder nu, at de endelige omkostninger sandsynligvis også kommer til at ligge heromkring.

På grund af store skader, heriblandt ’Costa Concordia', er reassurancepræmierne for forsikringsåret 2013/2014 derfor sat op med 38 procent for "dry cargo", der både dækker tørlast og container. Med 16 procent for tankskibe og med hele 125 procent for passagerskibe.

 

Hos Skuld vurderer Helle Lehmann, Senior Vice President og Head of Office i København, at branchen må imødese nye prisstigninger.

"Jeg forudser, at P&I præmier fremover vil være påvirket af en udvikling, der viser stigende omkostninger for krav, og at store skader vil forsætte med at påvirke reassurance præmierne, der formentlig vil fortsætte med at stige."

Bjærgning af Costa Concordia en kæmpe teknologisk bedrift

Stigning i skibsforlis i 2012

Organisation: Barsk år forude for forsikringsselskaber 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår