ShippingWatch

Bjærgning af Costa Concordia en kæmpe teknologisk bedrift

Krydstogtskibet "Costa Concordia" er et år efter dets forlis ved den italienske ø Giglio genstand for historiens dyreste skibsbjærgning. En kæmpemæssig teknologisk udfordring, siger den ansvarshavende projektleder, men selve den tekniske metode er brugt flere gange før, fortæller en dansk bjærgningsekspert.

Foto: Gregorio Borgia

Fredag den 13. januar 2012 tippede det 290 m lange og 36 m brede krydstogtskib "Costa Concordia" over på siden ved kysten til den lille italienske ø Giglio. 32 personer, passagerer og besætningsmedlemmer, døde ved ulykken, som skete, da skibets kaptajn, Francesco Schettino, styrede skibet for tæt på land i et forsøg på at imponere de 4.229 passagerer.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs