Bjærgning af Costa Concordia en kæmpe teknologisk bedrift

Krydstogtskibet "Costa Concordia" er et år efter dets forlis ved den italienske ø Giglio genstand for historiens dyreste skibsbjærgning. En kæmpemæssig teknologisk udfordring, siger den ansvarshavende projektleder, men selve den tekniske metode er brugt flere gange før, fortæller en dansk bjærgningsekspert.
Foto: Gregorio Borgia
Foto: Gregorio Borgia
AF THOMAS KJÆRULFF TORP, newton@jp.dk

Fredag den 13. januar 2012 tippede det 290 m lange og 36 m brede krydstogtskib "Costa Concordia" over på siden ved kysten til den lille italienske ø Giglio. 32 personer, passagerer og besætningsmedlemmer, døde ved ulykken, som skete, da skibets kaptajn, Francesco Schettino, styrede skibet for tæt på land i et forsøg på at imponere de 4.229 passagerer.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 7 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Læs også