ShippingWatch

Bjærgning af Costa Concordia en kæmpe teknologisk bedrift

Krydstogtskibet "Costa Concordia" er et år efter dets forlis ved den italienske ø Giglio genstand for historiens dyreste skibsbjærgning. En kæmpemæssig teknologisk udfordring, siger den ansvarshavende projektleder, men selve den tekniske metode er brugt flere gange før, fortæller en dansk bjærgningsekspert.

Foto: Gregorio Borgia

Fredag den 13. januar 2012 tippede det 290 m lange og 36 m brede krydstogtskib "Costa Concordia" over på siden ved kysten til den lille italienske ø Giglio. 32 personer, passagerer og besætningsmedlemmer, døde ved ulykken, som skete, da skibets kaptajn, Francesco Schettino, styrede skibet for tæt på land i et forsøg på at imponere de 4.229 passagerer.

Samme manøvre var med held foretaget i 2011, men denne gang ramte kaptajnen en hård klippesten.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs