Maersk Line varsler nye ratestigninger

Maersk Line vil hæve raterne med 600 USD per teu fra 1. november på alle ruter fra Fjernøsten til Nordeuropa og Middelhavet.
AF RITZAU FINANS

Maersk Line forsøger endnu en gang at hæve priserne på fragt fra Asien til Europa, efter at raterne er styrtdykket de seneste måneder. Det skriver Maersk Line i sit "weekly highlight".

Rederiet, der er A.P. Møller - Mærsks tungeste omsætningsben, vil hæve raterne med 600 dollar per teu per 1. november på alle ruter fra Fjernøsten til Nordeuropa og Middelhavet. Seneste forsøgte Maersk Line sig med en ratestigning 1. september, der dog umiddelbart ikke kunne gennemføres.

Ifølge spotrateindekset SCFI, udarbejdet af Shanghai Shipping Exchange, faldt spotraterne fra Asien til Europa, der er en af Maersk Lines tungeste ruter, med 10 pct. til 966 dollar per tyvefodscontainer i sidste uge. Dermed er raterne faldet med 35,6 pct. siden august. I sidste uge faldt raterne fra Asien til Middelhavet med 9,8 pct. til 1006 dollar.

Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris  

Første september forsøgte Maersk Line og flere af dets kolleger at hæve raterne på samme ruter. Det slog dog ikke igennem på raterne og blev vurderet til at være en fejlslagent forsøg hos analytikerne.

"Vi føler ikke, at de nuværende rater mellem Asien og Europa har nået et bæredygtigt niveau, hvilket var grunden til, at vi indførte en generel ratestigning i september. Vi er i øjeblikket i dialog med vores kunder, og der er endnu ikke et endeligt overblik over, hvordan ratestigninger er blevet modtaget i markedet, " skrev Maersk Line i en kommentar til Ritzau Finans 9. september.

18 redere har bestilt nye skibe for 34 mia USD 

Containerrederierne har længe været ude i en voldsom krig på ruten fra Asien til Europa. I vinteren 2011/12 sendte den de fleste rederier i underskud og i andet kvartal 2013 gav en ny krig et spotratefald til 514 dollar per tyvefodscontainer. Via markante generelle ratestigninger lykkedes det dog at presse raterne op.

Markedet er dog fortsat presset, og den manglende stigning i raterne i forbindelse med de varslede ratestigninger er alt andet end et godt tegn ifølge Alm. Brand Markets.

"Markedet er elendigt, som det forresten har været længe. Rederierne har simpelthen ikke kunnet komme igennem med ratestigningen 1. september, så de har sløjfet den og udskudt den en måned," vurderede Alm. Brand Markets Mærsk-analytiker Jesper Christensen over for Ritzau Finans i forbindelse med tallene fra Shanghai Shipping Exchange 30. august.

RITZAU FINANS

Raterne styrtdykker i dramatisk tempo 

SeaIntel: Raterne vil sive året ud 

Containerrater under nyt pres i oktober 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også