Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris

Maersk Line har været hurtig til at drage fordel af den faldende pris på bunkerolie. Hele industrien står til at spare fire mia. USD på brændstof i 2013, hvis prisfaldet fortsætter i samme takt, skriver SeaIntel i ny analyse. 
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

De store containerrederier står til at spare omkring otte procent eller ca. fire mia. USD på udgifterne til brændstof i hele 2013, hvis det langsomme fald i olieprisen fortsætter i samme takt, som det har været tilfældet siden 2011. Det skriver SeaIntel i en ny analyse.  

Prisen på bunkerolie er lige nu på det laveste niveau siden 1. kvartal 2011. Fortsætter prisfaldet i samme takt vil det give en bunkerpris for hele 2013 på 614 USD per ton i forhold til 668 USD per ton i 2012 svarende til en besparelse på otte procent for hele branchen, hvilket vil afspejle sig sig tydeligt i rederens finansielle resultater, når året er omme.

Drewry: Redernes håb om ratehop svinder 

Groft sagt bruger containerindustrien 75 mio. ton brændstof om året, så prisfaldet vil udløse en besparelse på fire mia. USD i 2013.

Kun få containerrederier offentliggør den pris, de i gennemsnit betaler for brændstof, men Maersk Line, Hapag-Lloyd, APL og OOCL gør det kvartalsvis og systematisk, mens MOL gør det på årlig basis.

Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg

Ifølge SeaIntels analyse er Maersk Line der rederi, der tættest fulgte det generelle fald i bunkerprisen. Maersk Lines oliepris faldt med 37 USD per ton fra 1. kvartal 2013 til 2. kvartal 2013 og helt i tråd med faldet i det såkaldte IFO380 HKG/NY-index.

Hapag-Lloyd og APL registrerede derimod kun et fald på henholdsvis fem og seks USD per ton. En omstændighed, der i sig selv kan forklare, hvorfor Maersk Line klarede sig overraskende godt i 2. kvartal 2013 i forhold til konkurrenterne, fordi rederiet tilsyneladende har været hurtigere til at drage fordel af den faldende oliepris, skriver SeaIntel.         

Russerne dumper priserne på bunker 

Maersk Line skruer op for forventningerne i 2013 

Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også