Raterne på containerfragt mellem Asien-Europa vil fortsætte med at sive året ud og formentlig også et godt stykke ind i 2014, vurderer Lars Jensen fra SeaIntel.
Det nye markante ratefald på 5,5 procent i denne uge i spotraterne på containerfragt fra Asien til en række destinationer rundt om i verden er forudsigeligt, siger Lars Jensen, direktør og partner i SeaIntel, der forventer sivende rater resten af 2013.
"Flere rederier er begyndt at tage rigtig meget kapacitet ud forud for den ugelange ferie Golden Week i Kina om 14 dage. Men skal det lykkes at vende den negative udvikling, må rederierne opfinde en eller anden form for disciplin og holde noget kapacitet ude af markedet i længere tid," siger han og fortsætter:
"Det er der umiddelbart ikke nogen tegn på, at de vil gøre, så medmindre der sker et eller andet uventet, vil min forventning være et stille sivende rateniveau resten af året, og det er typisk, hvad vi ser på denne tid af året," siger Lars Jensen til ShippingWatch.
Faldet i det overordnede SCFI-indeks i den forløbne uge er det største siden 2012. Derfor er den umiddelbare forventning hos Lars Jensen, at rederierne vil forsøge at sætte "magt bag en ratestigning igen". Sandsynligvis omkring midten eller slutningen af december:
"De vil argumentere for, uanset om tallene viser det eller ej, at de forventer kraftige fragtmængder op til kinesisk nytår. Mønstret med sivende rater vil vi formentlig også se næste år, for det grundlæggende problem er, at den strukturelle overkapacitet ikke forsvinder lige med det samme, medmindre vi vil opleve et voldsomt boom i Europa og USA. Det er der ikke noget, der typer på lige nu," siger Lars Jensen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.