En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.09.2013kl. 07.32

18 redere har bestilt nye skibe for 34 mia USD

Udsigten til eller forhåbninger om en konsolidering blandt verdens 20 største containerrederier er langt væk. 18 af de 20 største har ifølge Alphaliner bestilt nye skibe for over 34 mia USD siden 2009, og ingen viser tegn på retræte.
Foto: SØLBECK CHRIST
AF OLE ANDERSEN

Udsigten til en konsolidering blandt de 20 største containerrederier har i løbet af få år fortonet sig, og der synes ikke at være umiddelbare tegn på, at nogle har tænkt at trække sig eller fusionere med andre trods ekstremt vanskelige vilkår de seneste år med lave fragtrater og voldsom overkapacitet, konstaterer Alphaliner tirsdag på baggrund af rederiernes massive byggeprogrammer.

Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals
 

Siden 2009 har 18 ud af de 20 største rederier forpligtet sig til køb af nye containerskibe svarende til 344 skibe på i alt 3,4 mio. teu og til en samlet værdi af 34,1 mia. USD.

SeaIntel: Overflødige skibe kan blive kostbare for rederne 

Det Schweiz-baserede MSC, verdens 2. største containerrederi og kommende partner med Maersk Line og franske CMA CGM i den planlagte mega-alliance P3, har ifølge Alphaliners opgørelse været førende i kapløbet med en samlet ordrebog på 53 nye og fortrinsvis store skibe på i alt 572.000 teu siden 2009. 41 af de 53 skibe er på mellem 8.700-9.400 teu, seks enheder på 16.000 teu og seks enheder på 18.000 teu. 11 af disse skibe er allerede leveret, mens 42 leveres løbende i løbet af de næste tre år.

 

MSC er tæt forfulgt af Evergreen, Maersk Line, APL, Yang Ming, Hamburg Süd og United Arab Shipping Company (UASC), der udgør de seks øverste på listen over redere med de største nybygningsprogrammer.

Selv om en konsolidering ikke kan udelukkes i fremadrettet, er der ingen aktuelle tegn på, at det vil ske i den nærmeste fremtid. Og efter at fusionsdrøftelserne mellem Hamburg Süd og Hapag-Lloyd brød sammen i foråret, er der ifølge Alphaliner ingen oplagte fusionskandidater tilbage. De seneste ordrer fra Yang Ming og UASC bekræfter, at selv de mellemstore containerrederier er optaget af at sikre deres position og eksistens i markedet blandt uafhængige operatører i linietrafikken.

Kun to, NYK og israelske Zim, har i de sidste fire år ikke forpligtet sig til nye skibe, men NYK ventes ifølge Alphaliner at annoncere sit eget nybygningsprogram for skibe på 14.000-18.000 teu, mens Zims fremtid er uafklaret på grund af rederiets finansielle vanskeligheder.

Raterne styrtdykker i dramatisk tempo 

Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris  

Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening 

Relaterede artikler:

  • Foto: Wärtsila

    Raterne styrtdykker i dramatisk tempo

  • Foto: Maersk Line

    Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris

  • Foto: SØLBECK CHRIST

    Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge