18 redere har bestilt nye skibe for 34 mia USD

Udsigten til eller forhåbninger om en konsolidering blandt verdens 20 største containerrederier er langt væk. 18 af de 20 største har ifølge Alphaliner bestilt nye skibe for over 34 mia USD siden 2009, og ingen viser tegn på retræte.
Foto: SØLBECK CHRIST
Foto: SØLBECK CHRIST
AF OLE ANDERSEN

Udsigten til en konsolidering blandt de 20 største containerrederier har i løbet af få år fortonet sig, og der synes ikke at være umiddelbare tegn på, at nogle har tænkt at trække sig eller fusionere med andre trods ekstremt vanskelige vilkår de seneste år med lave fragtrater og voldsom overkapacitet, konstaterer Alphaliner tirsdag på baggrund af rederiernes massive byggeprogrammer.

Foto: APM Terminals
Foto: APM Terminals

Siden 2009 har 18 ud af de 20 største rederier forpligtet sig til køb af nye containerskibe svarende til 344 skibe på i alt 3,4 mio. teu og til en samlet værdi af 34,1 mia. USD.

SeaIntel: Overflødige skibe kan blive kostbare for rederne 

Det Schweiz-baserede MSC, verdens 2. største containerrederi og kommende partner med Maersk Line og franske CMA CGM i den planlagte mega-alliance P3, har ifølge Alphaliners opgørelse været førende i kapløbet med en samlet ordrebog på 53 nye og fortrinsvis store skibe på i alt 572.000 teu siden 2009. 41 af de 53 skibe er på mellem 8.700-9.400 teu, seks enheder på 16.000 teu og seks enheder på 18.000 teu. 11 af disse skibe er allerede leveret, mens 42 leveres løbende i løbet af de næste tre år.

MSC er tæt forfulgt af Evergreen, Maersk Line, APL, Yang Ming, Hamburg Süd og United Arab Shipping Company (UASC), der udgør de seks øverste på listen over redere med de største nybygningsprogrammer.

Selv om en konsolidering ikke kan udelukkes i fremadrettet, er der ingen aktuelle tegn på, at det vil ske i den nærmeste fremtid. Og efter at fusionsdrøftelserne mellem Hamburg Süd og Hapag-Lloyd brød sammen i foråret, er der ifølge Alphaliner ingen oplagte fusionskandidater tilbage. De seneste ordrer fra Yang Ming og UASC bekræfter, at selv de mellemstore containerrederier er optaget af at sikre deres position og eksistens i markedet blandt uafhængige operatører i linietrafikken.

Kun to, NYK og israelske Zim, har i de sidste fire år ikke forpligtet sig til nye skibe, men NYK ventes ifølge Alphaliner at annoncere sit eget nybygningsprogram for skibe på 14.000-18.000 teu, mens Zims fremtid er uafklaret på grund af rederiets finansielle vanskeligheder.

Raterne styrtdykker i dramatisk tempo 

Rederierne sparer milliarder på faldende oliepris  

Pressede redere må spare sig til beskeden indtjening 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også