ShippingWatch

Sydbank: Rateløft i capesize har begrænset betydning

Den seneste tids markante ratestigninger på fragt af tørlast som jernmalm, kul og korn får kun begrænset indflydelse på D/S Norden, vurderer Sydbank-analytiker.

Tørlastindekset Baltic Dry er i løbet af en uge steget 30 pct. til indeks 1478. Det er det højeste niveau siden starten af 2012, og drevet af ratestigninger på de store capesizeskibe fra 15.373 dollar pr. dag mandag i sidste uge til i dag 25.426 dollar. Ratestigningen er ifølge Sydbank-analytiker Jacob Pedersen i vid udstrækning forårsaget af øget efterspørgsel fra Kina, der igen er begyndt at opbygge lagre af jernmalm.

"Der er da en effekt på Nordens forretning, men den er begrænset. Norden har 360 skibsdage på capesize i kvartalet. Det betyder ikke, at Norden ikke kan tjene penge. Men i det store billede skal vi gerne se raterne på de nogle af de mindre skibe rykke. Det er det, der flytter Nordens indtjening," konstaterer Jacob Pedersen over for Ritzau Finans.

I de mindre skibssegmenter Panamax og Handysize er priserne i løbet af den seneste uge steget henholdsvis 21,4 pct. og 0,7 pct. til 8836 dollar pr. dag og 7731 dollar pr. dag. Raterne ligger dog stadig under niveauerne i juli.

D/S Norden opererer i alt fire Capesizeskibe på mere end 170.000 tons dødvægt. Dermed er der 1460 skibsdage på et år. I Post-Panamax og Panamax segmentet har Norden ifølge sit seneste regnskab til sammenligning cirka 10.000 skibsdage, i Handymax-segmentet omkring 8200 skibsdage og i Handysize-segmentet omkring 9500 skibsdage i 2014.

Til gengæld har Norden i forventning om ratestigninger for de store skibsklasser ikke indgået kontrakter, eller afdækket i Capesize-segmentet for 2014. Baggrunden er, at rederiet venter et bedre marked for særligt de største skibstyper.

Baltic Dry-indekset ligger fortsat 87 pct. under det foreløbige højdepunkt den 20. maj 2008, da indekset ramte 11.793. Og selv om der er sket en bedring fra et meget lavt niveau, kan den optimisme, det afføder, ødelægge markedet på lidt længere sigt.

"Tørlastrederierne er igen begyndt at bestille mange nye skibe, og det betyder også, at ordrebogen ikke dykker så langt ned, som jeg synes, det kunne være spændende, at den gjorde. Så den nyfundne optimisme kan i princippet være det, der holder markedet nede, når vi ser længere frem, fordi der igen bliver endnu flere skibe, som skal leveres," konstaterer Jacob Pedersen.

De seneste års bundniveau blev nået fredag 3. februar 2012, hvor indekset faldt til 647. I 1986, et år efter indekset blev indført, var Baltic Dry dog helt nede at vende i indeks 554, det laveste nogensinde.

Analytikere: Norden rød bundlinje i 2. kvartal

Capesize trækker fortsat bulkmarkedet op

Vigtigt mineprojekt følger planen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Rederier er usikre på de kommende CII-regler for skibes CO2-udledninger. Ammoniak kan blive vigtigt brændstof, men kræver enorm produktion. Nye EU-sanktioner mod Rusland kan omgås, siger advokat. Og Norden undgår straf i sag om falske logbøger.

Carsten Mortensens Dee4 Capital sælger ud igen

Dee4 Capital Partners med tidligere Norden- og BW Group-topchef Carsten Mortensen sælger endnu et tankskib - denne gang til græsk skibsreder og lander millionfortjeneste, viser tal i VesselsValue.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs