Vigtigt mineprojekt følger planen
Det australske mineselskab Fortesque, der er verdens fjerdestørste eksportør af jernmalm, regner med at nå fuld produktionskapacitet til december, når udvidelsen af Solomon-minen i Vestaustralien er færdig.
Fortescue åbnede i starten af maj 2013 første etape af Solomon, Firetail, med en produktionskapacitet på 20 mio. ton jernmalm om året, og til december ventes næste etape, Kings Mine, med en kapacitet på 40 mio. ton færdig. Dermed når Fortesques samlede produktionskapacitet op på 155 mio. ton malm årligt.
Det er imidlertid først fra marts næste år, når den våde sæson er overstået i denne del af Australien, at Foretesque regner med konstant at køre med en produktionsrate på 155 mio. ton jernmalm om året.
Rio Tinto fortsætter milliardsatsning lidt endnu
Åbningen af Kings Mine, der i øvrigt følger planen, var blandt de udvidelsesprojekter, som D/S Nordens administrerende direktør, Carsten Mortensen, i forbindelse med halvårsregnskabet for nylig nævnte som en af de ting, der potentielt kan sætte lidt mere gang i tørlastmarkedet for særligt de største skibe.
Følger Norden-CEO's forventninger
Han noterede, at markedet i løbet af de næste seks måneder potentielt tilføres ny kapacitet for 200 mio. ton om året, idet også Rio Tinto, BHP Billiton og brasilianske Vale snart er klar med mineudvidelser.
For relativt nylig meddelte verdens største mineselskab, BHP Billiton, at Jimblebar -minen i Vestaustralien vil levere den første produktion i december-kvartalet i år, hvilket er før planen. Udvidelsen vil øge BHP Billitons produktionskapacitet i Vestaustralien med 35 mio. ton jernmalm til 220 mio. ton om året.
Carsten Mortensen fortalte i forbindelse med halvårsregnskabet, at D/S Norden har valgt at holde alle sine capesize- og post-panamax tørlastskibe, der typisk sejler med jernmalm, åbne for fjerde kvartal. Og forward-markedet har indikeret en pæn stigning i fragtraterne for capesize i årets sidste kvartal.
Generelt set er tørlastmarkedet dog fortsat præget af overkapacitet efter de tidligere års flådeudvidelser, hvilket lægger en dæmper på fragtraterne, selvom efterspørgslen stadig vokser ganske pænt.
/RITZAU FINANS
Relaterede artikler:
Tørlastmarkedet viser tegn på fremgang
For abonnenter
Brasilien og Australien presser tørlastrater i vejret
For abonnenter