En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
06.09.2013kl. 10.37

Capesize trækker fortsat bulkmarkedet op

Tørlastmarkedet mærker stigende fragtrater, og det er de store skibe, der fortsætter med at trække det store læs. Capesize-raterne for 2013 har nu har nået et foreløbigt højdepunkt.
Foto: Pressefoto
af JØRGEN RUDBECK

Baltic Capesize Indexet steg i torsdagens opgørelse med hele 215 point til 2.660 point, og dermed har det nu nået årets højeste niveau. Capesize-raterne står som højdespringerne i  Baltic Dry Indekset, der har nået 1.279 point, men også Panamax og Supramax-markedet har positive tendenser i ryggen.

I den seneste Fearnley-rapport for Capesize-markedet noteres det, at spotraterne med en pris på 19.8811 USD om dagen nu har nået et niveau, som man ikke har set i meget lang tid. Det er især fragten af jernmalm fra Vestautralien, Sydafrika og Brasilien, der er inde i en positiv udvikling.  

Den globale efterspørgel på bulk er efter en svær tid ved komme sig, og raternes stigning forstærkes yderligere af, at der på nuværende tidspunkt ikke leveres så mange nybygninger som tidligere. Dog er de samlede udsigter for tørlastmarkedet i 2013 fortsat svage på grund af det stadig høje antal skibe, der stadig transporterer bulk i et allerede mættet marked.

Hvor er problemet?

I foråret udtalte Herman Billung, CEO i bulk-rederiet Golden Ocean, at han ikke mente, at der nogensinde har været et problem med efterspørgslen på bulkmarkedet, men at det alene har handlet om, at der i en periode er kommet for mange nye skibe ind på markedet, og at det derfor ikke var muligt at holde raterne i et fornuftigt niveau. Rederiet leverede i slutningen af august et halvårsregnskab, der så markant bedre ud end i 2012, og udsigterne for resten af året er mere positive end hidtil. Tidligere på ugen meddelte rederiet, at man erhvervet sig to nye bulkskibe, hvoraf det ene er en capesize på 181.000 dwt, og ifølge Herman Billung er der flere investeringer på vej.

Også det italienske rederi D'Amico ser positivt på tørlastfremtiden og de stod i sidste måned bag en ordre på 11 nye tørlastskibe.

“Vi forventer fremgang i den globale økonomi fra 2014 og dermed et voksende transportbehov, mens væksten i den samlede flåde er aftagende. Tilsammen vil det betyde, at fragtrater vil stige igen," sagde topchefen Lucio Bonaso i den forbindelse til Reuters.

Markant bedre resultat i Golden Ocean

D'Amico i ny stor tørlastordre i Kina 

Relaterede artikler:

  • Foto: K Line

    Markant bedre resultat i Golden Ocean

    For abonnenter

  • Foto: D'Amico Shipping

    D'Amico i ny stor tørlastordre i Kina

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Regnskabs-/økonomichef

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge