ShippingWatch

Analytikere: Norden rød bundlinje i 2. kvartal

Selvom der er lys forude, så vil onsdagens regnskab fra D/S Norden formentlig blive endnu et eksempel på, at lysets styrke er behersket for det danske tørlast- og tankrederi, der døjer med et fortsat sløvt marked.

Foto: D/S Norden

Selvom der er lys forude, så vil onsdagens regnskab fra D/S Norden formentlig blive endnu et eksempel på, at lysets styrke er behersket for det danske tørlast- og tankrederi, der døjer med et fortsat sløvt marked.

Det vurderer D/S Norden-analytiker i Sydbank, Jacob Pedersen, over for Ritzau Finans. Ligesom det resterende analytikerkorps mener han, at rederiet vil sejle med røde tal på bundlinjen i andet kvartal, når regnskabet offentliggøres onsdag inden markedets åbning.

"Det bliver et kvartal med underskud, og det bliver også et kvartal, der er med til at bekræfte, at selvom nogle begynder at åbne skabet for at finde klaphatten frem, så er det altså for tidligt at glæde sig med de markeder, Norden befinder sig på," siger Jacob Pedersen.

Analytikerne regner med, at D/S Norden kommer i land med et underskud på 10 mio. dollar ifølge estimater indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans blandt op til 12 analytikere.

Driftsindtjeningen, EBITDA, ventes at lande på et plus på 10 mio. dollar ud fra en betragtning om, at tørlastdivisionen går i nul, tankdivisionen får et overskud på 13 mio. dollar, mens at der kalkuleres med et underskud på 3 mio. dollar, der hverken er fordelt direkte på tørlast eller tank. Til sammenligning endte EBITDA på 31,3 mio. dollar i andet kvartal af 2012.

Omsætningen ventes at være faldet fra 523 mio. dollar til 484 mio. dollar i perioden.

Norden taber på bundlinjen i første kvartal 

Mere fornuftigt Q2

Rederiet skuffede i første kvartal med et underskud på 11 mio. dollar - præget af svag efterspørgsel og lave fragtrater. Men andet kvartal ser umiddelbart ud til at være forløbet mere fornuftigt, noterer Jacob Pedersen sig:

"Andet kvartal har været bedre - særligt i tank, hvor man ikke har haft låst ret mange dage fast indtjeningsmæssigt, så der har Norden haft stor gavn af de højere fragtrater, siger analytikeren om tankdivisionen, hvor rederiet havde afdækket 30 pct. af skibsdagene ved indgangen til kvartalet," siger han:

"I tørlast har man næsten haft alt låst fast og afdækket sig meget. Der er ikke det store af komme efter dér, for det er stadig et svært marked. Den evne, Norden tit har til at trække et par ekstra millioner dollar ind i indtjeningen, er bare meget svært i det marked, der er i øjeblikket," mener Jacob Pedersen.

Tørlast er problembarn

Han vurderer, at den værste krise i tankdivisionen er overstået, men at problembarnet er tørlastsegmentet, hvor raterne fortsat er på et lavt niveau. Og sådan kan det meget vel fortsætte i de nærmest kvartaler - hvis ikke endnu længere frem i tid.

 

"Det bekymrer mig, at nedturen i tank varede et par år mere, end hvad der var ventet af de fleste. Det eneste, der kan redde tørlast fra samme skæbne, er Kina. At der bliver ved med at være gang i Kina, og at landet fortsat tørster efter råstoffer, som Norden kan sejle. Ellers, tror jeg, mange er for optimistiske i forhold til, hvornår det hele vender," siger Jacob Pedersen.

Netop den kinesiske økonomi er afgørende for D/S Nordens fremtidige færden, mens det store spørgsmål om overkapacitet i markedet, der underdrejer raterne, stadig spøger og er en ubekendt på den lange bane. Selv har det danske rederi udsigt til at sætte flere skibe i søen med en række nybygninger undervejs.

Trods de mindre pæne forventninger til onsdagens rapportering er konsensus blandt analytikerne, at D/S Norden når i mål med sine ambitioner for hele regnskabsåret. Analytikertabellerne indikerer et driftsoverskud, EBITDA, på 41 mio. dollar, og det er i den øvre ende af selskabets egne forventninger om et

EBITDA-overskud i niveauet 15-45 mio. dollar.  Sydbank anbefaler forud for regnskabet fortsat "undervægt" af aktien i D/S Norden.

/RITZAU FINANS

Stor aktiepost i Norden samles hos Rasmussengruppen 

 

Norden vil købe flere økoskibe 

Norden taber på bundlinjen i første kvartal 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs