Maersk: Tiden er rigtig til at sælge DFDS-post

"Vi har hele tiden sagt, at vi ikke var en strategisk langsigtet ejer af stor aktiepost i DFDS, og at vi ville sælge aktierne, når vi vurderede, at tiden var rigtig," lyder det fra Maersk om baggrunden for salget af aktieposten.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærsk bekræfter, at koncernen onsdag sælger sin aktiepost på 31,3 pct. af rederi- og logistikkoncernen DFDS. Det sker ved en såkaldt accelereret bookbuilding-proces, omend der allerede er fundet aftagere til poster på 12 og 2 pct. i henholdsvis DFDS selv samt Lauritzen Fonden.

"Vi har hele tiden sagt, at vi ikke var en strategisk langsigtet ejer af stor aktiepost i DFDS, og at vi ville sælge aktierne, når vi vurderede, at tiden var rigtig. Nu har vi taget beslutningen om, at det er det rigtige tidspunkt," fortæller Investor Relations-chef Henrik Lund fra A.P. Møller - Mærsk til Ritzau Finans.

Det er blandt andet DFDS-aktiens udvikling, der er med til at forklare, hvorfor nu er det rigtige tidspunkt, siger Henrik Lund. DFDS-aktien har haft en stærk kursudvikling i løbet af 2013 og onsdagens lukkekurs på 371,00 kr. er en stigning på 45 pct. siden nytår.

Ved den kurs er Mærsk-koncernens aktiepost på 4,66 mio. aktier værd i alt 1,73 mia. kr. Det er dog ikke sikkert, at markedet er villig til at betale den pris for så mange aktier på én gang, og hverken Mærsk eller DFDS har oplyst, hvilken kurs DFDS betaler for sin post på 12,0 pct.

Fire satsningsområder

"Vi har ikke offentliggjort en minimumspris. Provenuet afhænger af, hvad markedet er villig til at betale," siger Henrik Lund.

Indtægterne fra salget er ikke øremærket noget særligt formål, oplyser IR-chefen, men vil blive investeret i den øvrige del af gruppen, fortæller han.

Mærsk har fire satsningsben - containerfart, containerhavne, olieproduktion og borerigge - og opretter til nytår et femte med fokus på shipping, mens DFDS-aktieposten har været kategoriseret under "værdiforvaltede aktiver".

Der finder man også aktieposten på 39 pct. i Höegh Autoliners, et norsk bilfærgerederi. Den vil Mærsk også afhænde, når tiden er rigtig, fortæller Henrik Lund, uden at der dog er offentliggjort planer herfor.

Mærsk vil sælge stor aktiepost i DFDS

Niels Smedegaard: Blodbad i Den Engelske Kanal

DFDS har vundet slaget om Nordsøen

DFDS køber svensk virksomhed 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også