ShippingWatch

DFDS har vundet slaget om Nordsøen

DFDS fik et plus på 93 mio. kr. før skat i andet kvartal. Det skyldes især fremgang på Nordsøen. "Resultatet er godkendt, men vi står ikke med armene i vejret og jubler," siger adm. direktør Niels Smedegaard til ShippingWatch.

Andet kvartal 2013 er gået i den rigtige retning for DFDS, hvor særligt forretningen på Nordsøen har styrket udviklingen. Således kom rederiet ud af kvartalet med et plus på 93 mio. kr., hvilket er en fremgang sammenlignet med samme periode sidste år, hvor resultatet lå på 22 mio. kr., fremgår det af regnskabet.

Udover øgede fragtmængder på Nordsøen, var der også højere aktivitet på Den Engelske Kanal, hvor priskonkurrencen imidlertid var tiltagende. CEO Niels Smedegaard er dog tilfreds med resultatet:

"Vi er tilfredse med resultatfremgangen og at det er lykkedes at vende udviklingen på Nordsøen. Vi havde sigtet efter større fremgang, men den uholdbare konkurrencesituation på Kanalen trak resultatet ned,” siger Niels Smedegaard til ShippingWatch:

 

"Der er flere ting, vi kan glæde os over, men selvfølgelig kunne vi godt ønske os, det gik lidt hurtigere. Det er ikke sådan, vi står med armene i vejret og jubler. Vi er på en lang rejse mod bedre resultater i et marked, der har været recessionspræget gennem en periode. Derfor gælder det om for os at koncentrere sig om de ting, man kan kontrollere og forbedre. Så skal resultaterne nok komme. Den rejse har vi været på et stykke tid, og med 2. kvartal 2013 kan vi se, det går i den rigtige retning."

Svagere baltisk marked

Også driftresultatet har rederiet forbedret med fem pct. i kvartalet til 307 mio. kr. sammenlignet med 2012. Men hvor den britiske økonomi er på vej ud af recessionen og dermed har boostet markedet på Nordsøen, ser DFDS ikke helt samme tendens på det russiske marked, hvor efterspørgslen er aftagende. Det har medført vigende fragtmængder i det baltiske marked, som også har en høj prioritet for rederiet.

”Vi arbejder videre med at styrke vores toplinje, reducere omkostninger og nedbringe arbejdskapitalen, og i de seneste måneder er udsigten for Nordeuropas økonomier blevet lidt lysere. Alt i alt fastholder vi vores resultatforventning for hele året,” siger Niels Smedegaard.

Forventningerne til hele 2013 ligger fortsat på et driftresultat på mellem 1.100-1.300 mio. kroner. Samtidig forventer rederiet at investere over 300 mio. kr. i miljøteknologi i 2014.

Rederier anklager Sverige og Danmark for statsstøtte

DFDS får grønt lys til vigtig Nordsø-aftale

DFDS sikrer sig større aftale med Volvo 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs