Sass Larsen i spidsen for maritim delegation til Kina

Som en af  sine første handlinger skal den nye erhvervs- og vækstminister lede en erhvervsdelegation til Kina 4-10. september. En væsentlig del af programmet handler om maritime interesser, erfarer ShippingWatch.
Foto: SLOTTEMO LYNGSTAD MARTIN
Foto: SLOTTEMO LYNGSTAD MARTIN

Få uger efter sin tiltrædelse som regeringens erhvervs- og vækstminister sætter Henrik Sass Larsen sig i spidsen for en erhvervsdelegation til de to store kinesiske byer Beijing og Shanghai. Især de maritime interesser fylder ifølge ministeriet meget i programmet og er sandsynligvis årsagen til, at Shanghai er kommet med i programmet udover besøget i Beijing.

Delegationen får udover repræsentanter fra ministeriet følgeskab af Danmarks Rederiforening og Danske Maritime ligesom andre brancheorganisationer også skal med. Programmet er endnu ikke lagt endeligt fast, men ifølge ShippingWatchs oplysninger bliver der tale om besøg hos både danske og kinesiske maritime virksomheder, herunder rederier, havneterminaler og skibsværfter. Herudover skal der bl.a. afholdes et seminar om skibsbyggeri med fokus på grøn skibsfart, ligesom det er forventningen, at Sass Larsen skal mødes med sin kinesiske ministerkollega.

Danmarks vigtigste marked

Flere af de store danske maritime virksomheder er til stede i især Shanghai, det gælder bl.a. selskaber som Maersk Line, APM Terminals, Norden og OW Bunker.

Kina er uden sammenligning det vigtigste marked for dansk shipping. Det gælder både for containerrederierne på den vigtige Asien-Europa rute. Det gælder for tørlastrederierne, der har en stor del af deres forretning på transport af kul fra Australien til Kina, ligesom det gælder tankrederierne, der leverer en god del af landets stigende forbrug af olie. Bl.a. også derfor har Danmark en - internationalt set - enestående søfarts-aftale med Kina, der blev indgået helt tilbage i 1975 og videreført i 2000. I dag er der et ganske tæt samarbejde mellem den danske Søfartsstyrelse og de kinesiske myndigheder, der indgår bilaterale aftaler inden for shipping.

Det endelige program for ministeren bliver først udsendt i næste uge, men ministersekretariatet bekræfter, at turen vil finde sted, og at det maritime fylder en del i programmet.

I Danmarks Rederiforening glæder man sig over, at det netop er Kina, der bliver ministerens første store udlandsrejse:

"Kina er vores største samhandelspartner. Målt i antal bliver halvdelen af vores skibe bygget i landet, så der er tale om en vigtig tur set fra vores side," lyder det i en kommentar fra vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening.

Kina vil støtte dygtige skibsværfter

Kina vil gentænke udskældte skatteregler

Kinas værfter kæmper for overlevelse

Nu tager Kina hul på Nordøstpassagen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også