Nu tager Kina hul på Nordøstpassagen
Den megen omtale af Nordøstpassagen, der forbinder Europa og Asien ved at gå nord om Rusland, har nu for alvor vagt kinesisk interesse. I hvert fald gør det kinesiske rederi Cosco for første brug af ruten til kommerciel sejlads. Og det er første gang nogensinde, at kinesiske aktører vælger ruten i forretningsmæssigt øjemed, skriver, World Maritime News.
Felix Tschudi: Nordøstpassagen er et reelt alternativ
Det 19.000 ton multupurpose-skib forventes at tage 33 dage om at nå havnen i Rotterdam via Beringstrædet og den russiske kystlinje. Og særligt den kortere tid gør ruten attraktiv i flere aktørers øjne. I 2012 sejlede en kinesisk isbryder for første gang via ruten, hvilket uden tvivl har inspireret rederier til at overveje kommerciel sejlads på ruten, har Huigen Yang, generaldirektør for Kinas Polar Research Institute i marts. Samtidig fik Kina i maj tilkendt observatørstatus i Arktis Råd, hvilket også sætter en streg under landets øgede interesse for området.
Sovcomflot: 2013 gennembrud på Nordøstpassagen
Relaterede artikler:
Sovcomflot: 2013 gennembrud på Nordøstpassagen
For abonnenter
Asien får foden indenfor i Arktisk Råd
For abonnenter