ShippingWatch

Kina vil gentænke udskældte skatteregler

Stort pres og protester fra både nationale og internationale shippingspillere i Kina, får nu regeringen til at drøfte mulige forbedringer af en skattelovgivning, der rammer udenlandske rederier hårdt.

Foto: Colourbox

Den kinesiske regering lægger nu op til at kigge landets nye skatteregler for skibsfarten igennem efter massive protester fra både nationale og internationale organisationer i erhvervet. Siden august har de nye regler været gældende. Regler, der bl.a. betyder en moms på seks procent af fragtprisen, som udenlandske rederier skal opkræve hos deres kunder i Kina, mens kinesiske rederier er undtaget.

Men de nye skatteregler bliver nu kigget efter i sømmene. Ifølge Lloyd's List mødtes en lang rækker kinesiske interesseorganisationer inden for søfragt, bl.a. den asiatiske rederforening, med skattemyndighederne i sidste uge for at klage over loven. Og nu har myndighederne altså besluttet at tage et kig på lovgivningen igen og ikke mindst tage højde for branchens holdninger.

Kinas kystshipping når historisk lavpunkt 

"Myndighederne er ligeså bekymret som industrien for den nuværende situation. Vi har diskuteret og forsøgt at finde ud af, hvor problemerne ligger," fremgår det ifølge Lloyd's List af en meddelelse fra den asiatiske rederforening.

"Den indledende analyse viser, at problematikken stammer fra tilbagebetaling af skat. Industrien mener, at vi bør fritage (skibsfart) fra afgiften. Vi forstår fordelene i argumentet, men der er vanskeligheder ved at kontrollere og ikke mindst få det iværksat på en praktisk måde. Vi vil overveje det nøje," fremgår det af dokumentet, skriver Lloyd's List.

Rederiforeningen: Diskriminerende element

Det er ikke kun de nationale shippingorganisationer i Kina, der er bekymret over den nye skat. Også Danmarks Rederiforening har tidligere udtalt sig til ShippingWatch om udsigten til at skulle betale en ekstra moms på fragtprisen.

"Vi har indtil nu brugt en del tid på at finde ud af, hvordan disse regler skal fungere og administreres. Og nu ser ud til, at der er et diskriminerende element i de nye regler, fordi udenlandske rederier skal opkræve den nye moms på seks procent af deres kinesiske kunder, mens kinesiske rederier ikke skal. Nogle kunder kan måske modregne momsen, hvor det bliver et likviditetsspørgsmål, mens andre måske ikke kan," sagde Jacob K Clasen, afdelingschef i Danmarks Rederiforening, dengang om forslaget.

Rederier rammes af ny moms på søfragt i Kina 

Kinas værfter kæmper for overlevelse

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs