En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.08.2013kl. 10.13

Asiatiske redere: Ophug på strande er nødvendigt

Shippingindustrien kan ikke undvære ophugning på de asiatiske strande. Branchen er ikke moden til beaching-forbud, siger generalsekretæren for de asiatiske skibsredere i eksklusivt interview med ShippingWatch.
Foto: IMO
AF TENNA SCHOER

SINGAPORE:

Til trods for, at forholdene på ophugningsstrandene i lande som Indien, Pakistan og Bangladesh er pinlige for branchen, er shippingindustrien afhængig af beaching.

Dét budskab går igen og igen under interviewet med generalsekretæren for Asian Shipowners’ Forum:

”Hvis man lukkede ned for samtlige beaching-faciliteter i verden, ville der ganske enkelt ikke være ophugningskapacitet nok til alle de skibe, der står for at blive ophugget i disse år,” forklarer Yuichi Sonoda, der repræsenterer skibsreddere fra Indien i vest til Taiwan i øst – Australien i syd og Japan i nord.

”Man skal huske på, at vi repræsenterer rederier – både store og små – med forskellige interesser, og mange af dem ville simpelthen ikke have råd til at sende deres udtjente skibe til ophugning i Kina,” uddyber generalsekretæren.

”Billederne og rapporterne fra strandene er forfærdelige og pinlige for branchen. Vi er nødsaget til at reagere på kritikken, for vi har ikke råd til den slags – hverken menneskeligt eller miljømæssigt.”

Yuichi Sonoda, generalsekretær for Asian Shipowners’ Forum

Han beskriver, hvordan der groft sagt er to steder at ophugge skibe i dag – den dyre og mere miljørigtige i Kina og den billige og kraftigt kritiserede på strandene i Indien, Bangladesh og Pakistan, hvor rederiet kan sælge resterne af sit udtjente skib til en højere pris.

Maersk Line kræver hård EU-linie om ophugning 

”Især mange af de mindre rederier blandt vores medlemmer har ærligt talt ikke råd til at sælge til en lavere pris – sådan er det sikkert også for nogle af de europæiske rederier,” påpeger Yuichi  Sonoda.

 

Maersk har tidligere meldt ud, at det koster selskabet en million dollars pr. skib at vælge kineserne. Derfor er Asian Shipowners’ Forum (ASF) lettet over, at EU i sit nye regulativ, vedtaget den 27. juni i år, ikke valgte at forbyde brug af beaching:

”Jeg er meget tilfreds med, at man tog den del ud af det oprindelige forslag. Konsekvensen kunne have været, at ophugningsfaciliteterne på strandende lukkede, og vi derfor ville se skibe efterladt på havet i stedet for.”

Brug for forandring

ShippingWatch møder det asiatiske rederiforums generalsekretær i organisationens ydmygt indrettede lokaler i centrum af Singapore for at få en kommentar til EU's nye tiltag samt en generel indsigt i holdningen til ophugning blandt de asiatiske skibsreddere, der ofte i europæiske debat får en stor del af skylden for de kritisable tilstande på ophugningsstederne.

Derfor sagde de nej til ansvarlig ophugning 

”Der er brug for forandring,” understreger den japanske generalsekretær og fortsætter:

”Billederne og rapporterne fra strandene er forfærdelige og pinlige for branchen. Vi er nødsaget til at reagere på kritikken, for vi har ikke råd til den slags – hverken menneskeligt eller miljømæssigt.”

Asian Shipowners’ Forum (ASF)

  • Dannet i 1992
  • Har siden 2007 haft kontor i Singapore
  • Medlemmerne sidder på godt halvdelen af verdens samlede, kommercielle flåde
  • ASF er en paraplyorganisation for Australian Shipowners Association, China Shipowners’ Association, Federation of Asean Shipowners’ Associations, Hong Kong Shipowners’ Association, Indian National Shipowners’ Association, Japanese Shipowners’ Association, Korea Shipowners’ Association samt National Association of Chinese Shipowners

Emnet bliver jævnligt drøftet på møder i ASF, forklarer Yuichi Sonoda, men medlemmerne er delte i spørgsmålet:

”Vi gør meget ud af at påvirke vores medlemmer til at fravælge beaching, men sandheden er bare, at det har mange ikke råd til. Derfor er vi glade for den vedtagne udgave af EU-regulativet og håber, at det kan føre til en ratificering af Hongkong-konventionen,” forklarer Yuichi Sonoda med henvisning til, at ASF var særdeles engageret i den konvention, der blev vedtaget i IMO-regi i Hongkong i 2009, men som indtil nu kun er ført til lovgivning i Norge.

”Jeg tror og håber, at EU nu vil opfordre sine medlemslande til at støtte Hong Kong-konventionen, for det er den eneste rigtige måde at afhjælpe problemet på,” uddyber han og henviser til, at Hongkong-konventionen vil hjælpe lande med ophugningsstrande til at forbedre faciliteterne uden at miste forretningen.

”Kina kan ikke klare alle skibe, så vi er nødt til at opfordre Indien, Pakistan og de andre lande til at beholde nogle ophugningssteder, som vi så kan hjælpe med at gøre det på en mere miljørigtig og human måde,” siger Yuichi Sonoda.

Han erkender, at ingen asiatiske lande heller ikke har taget initiativ til at ratificere Hong Kong-konventionen, endsige skrevet den under, men Yuichi Sonoda håber, at EU nu vil skubbe til domino-brikkerne.

”De store lande lurpasser altid på hinanden for at se, hvem der går forrest i den slags spørgsmål. Derfor håber jeg, at dette EU-regulativ vil give momentum til problemstillingen,” afslutter generalsekretæren.

Derfor blev EU-krav til ophugning et kompromis

NGO'erne mener EU's ophugnings-regler er for snævre 

NGO udstiller containergiganter som miljøsyndere 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: IMO

    Derfor sagde de nej til ansvarlig ophugning

  • Foto: IMO

    NGO udstiller containergiganter som miljøsyndere

  • Foto: IMO

    Derfor blev EU-krav til ophugning et kompromis

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Vi har nogle gange haft ry for at have et kortere aftræk end vores konkurrenter. Du kan godt regne med, at det ry vil vi gerne holde fast i," siger Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Foto: DSV
Logistik

DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne

DSV afviser, at selskabet har planer om større spareplaner, men erkender, at man på medarbejdersiden tilpasser sig den faldende aktivitet. 
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

For abonnenter

Foto: euronav
Tank

Euronav forudser flere års optur for tankrederier

Genrebillede. | Foto: Lee Jae Won/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb

For abonnenter

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

For abonnenter

Foto: Stolt-nielsen
Tank

Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud

For abonnenter

Foto: Toby Melville
Offshore

Shell henter rekordstort overskud i 2022

For abonnenter

Læs også

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

Opkøb er afgørende for væksten i logistikkoncernen DSV, og med udsigt til faldende fragtmængder falder prisen på opkøb. Det vil DSV benytte sig af ifølge topchef Jens Bjørn Andersen.

For abonnenter

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Foto: DSV
Logistik

DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

Det danske logistikselskab DSV leverer stor fremgang på top- og bundlinjen i 2022. Men speditøren skruer voldsomt ned for forventningerne til i år.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Euronav forudser flere års optur for tankrederier – 14.57
  • DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne – 14.21
  • Shell henter rekordstort overskud i 2022 – 14.00
  • Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb – 13.29
  • Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud – 12.39
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne – 11.59
  • Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa – 11.05
  • Euronav holder kæmpe udbytte tilbage på grund af fusionsstrid – 11.02
  • Maersk indsætter droner på amerikanske lagre – 10.46
  • Dansk miljøcenter henter ny forretningsdirektør fra havneselskab – 10.20
  • Svag dollarkurs og uændret Opec-politik løfter oliepriserne – 09.34
  • DSV sætter nyt klimamål frem mod 2050 – 08.33
  • Kreditorer i kriseramte Dof anmoder om konkursproces – 07.58
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed – 07.34
  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Senior Financial Controller

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Fleet Manager

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge