En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
15.08.2013kl. 16.04

J. Lauritzen forventer minus i 2013 på to mia kroner

J. Lauritzen venter et væsentligt dårligere resultat for hele 2013 end for bare få måneder siden. Rederiet regner med et minus på omkring to milliarder kroner, mellem 310 og 340 mio USD og en gradvis udtrækning af produkttank.
af TOMAS KRISTIANSEN

Rederiet J. Lauritzen må foretage endnu en markant nedjustering af helårsresultatet for 2013. Krisen i tørlastbranchen og manglende overholdelse af aftaler blandt samarbejdspartnere får rederiet til at forvente et minus på 310-340 mio USD:

"Nettoresultatet for 2013 forventes at forblive utilfredsstillende med et forventet tab på USD (310-340) mio. I JL’s fortsatte bestræbelser på at tilpasse tonnageporteføljen kan salg af aktiver få yderligere negativ indvirkning på resultatet for 2013, men forventet positiv effekt på JL’s likviditet. JL forventer også ved udgangen af 2013 at opfylde alle klausuler i låneaftaler," skriver rederiet i sit halvårsregnskab.

Så sent som slutningen af juni forventede rederiet et minus på mellem 85-110 mio. USD .

Samtidig forventer rederiet at trække sig helt fra produkttank i form af en "gradvis tilbagetrækning fra segmentet."

Frasalg af aktiviteter

Det forventede milliard-underskud kan nu tvinge rederiet til at skulle frasælge aktiver, oplyser direktionen:

"Som følge af den samlede effekt af adskillige modparters misligholdelse af kontrakter siden 2011 og de forsat udfordrende markedsudsigter, vil vi øge vor likviditet ved salg af udvalgte aktiver. Mere end noget andet står JL for troværdighed og ved at trimme vor balance vil vi sikre at vi kan opfylde vore forpligtelser og derved skabe grundlag for nye investeringer," udtaler adm. direktør Jan Kastrup-Nielsen i regnskabsmeddelelsen.

Resultat før afskrivninger (EBITDA) for de første seks måneder af 2013 blev på 25,7 mio. USD i forhold til 65,0 mio. USD i samme periode i 2012.

Resultatet i det gamle rederi bliver dermed nogenlunde som sidste år, hvor det endte på et minus på 350 mio. USD. I forbindelse med det seneste kvartalsregnskab udtalte Jan Kastrup-Nielsen, at han forventede en bedring i andet halvår, således at forventningen om et minus for hele 2013 på 100 mio USD kunne blive forbedret.

Nedskrivningver på 207 mio USD

En række faktorer har i løbet af andet kvartal påvirket værdien af JL’s egne skibe og ført til nedskrivninger på i alt USD 207 mio. på grund af følgende faktorer:

- Det koreanske selskab STX Pan Oceans betalingsstandsning har medført alt for tidlig tilbagelevering af to capesize tørlastskibe til JL. Skibene er blevet genbeskæftiget, men det forventes at skibene vil blive solgt efter udløb af nuværende certepartier.

- Mindre end forventet efterspørgsel efter shuttletankskibe i Brasilien og væsentlig reduktion af mæglervurderingerne havde en negativ indvirkning på værdien af JL’s ældste og mindste shuttletankskib.

- Forbedringen af japanske værfters konkurrenceevne som følge af svækkelsen af den japanske Yen har medført større end forventet bestilling af brændstofeffektive tørlastskibe, hvilket forventes at udfordre indtjeningspotentialet for traditionelle tørlastskibe på længere sigt.

- Strategisk beslutning om at trimme vor balance ved gradvis udtræden af markedet for produkttankskibe.

EBITDA for hele året forventes at blive i størrelsesordenen USD 40-60 mio. og dermed lavere, end rederiet tidligere har meddelt (i størrelsesordenen USD 60-80 mio.) primært som en følge af misligholdelse af kontrakter i tørlastforretningen i andet kvartal og usikkerheden på tørlastmarkedet.

J. Lauritzen: Man kan ikke trylle i et dårligt marked 

Axis Offshore CEO: Vi skal vokse videre

J. Lauritzen rammes af nye tab - må nedjustere 2013

Lauritzen Fonden fik underskud på 1,85 mia kr i 2012 

Relaterede artikler:

  • Foto: Axis Offshore

    Axis Offshore CEO: Vi skal vokse videre

    For abonnenter

  • Foto: Rederiforeningen

    Lauritzen Fonden fik underskud på 1,85 mia kr i 2012

  • J. Lauritzen: Man kan ikke trylle i et dårligt marked

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Head of Business Development

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge